Loading...
Loading...

3 razy na tak czyli równoczesna premiera trzech produkcji Wajda Studio

Wczoraj w warszawskim kinie Muranów odbyła się uroczysta premiera trzech zrealizowanych w Wajda Studio filmów, których projekty wcześniej rozwijane były podczas kursu dokumentalnego Dok Pro. Wspomniane realizacje to „Samotność” Karola Pałki, „Dos Islas” Adriany F. Castellano oraz „Arabski sekret” Julii Groszek.

Karol Pałka zrealizował właściwie trzyminutową etiudę, której akcja rozgrywa się we wnętrzach umeblowanego w stylu lat 80 pokoju, a którego blask i świetność dawno już przeminął. Samotny, usadowiony w fotelu mężczyzna patrzy na otaczającą go przestrzeń, stojące na półkach regału fotografie, pali posępnie papierosa. Smutnym wzrokiem próbuje przywołać czas, który bezpowrotnie przeminął. Został tylko pokój, stare meble, zatrzymane w kadrze chwile…

Kadr z filmu „Dos Islas”

Dos Islas” Adriany F. Castellanos to z kolei film, który gościł już na tegorocznym Krakowskim Festiwalu Filmowym, festiwalu Rencontres internationales du documentaire de Montréal (RIDM) oraz Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie (IDFA). Film Castellanos to poetycka opowieść o dialogu międzypokoleniowym, który zostaje zobrazowany poprzez ukazanie szczególnej relacji wnuczki ze swoją babcią. Adriana zafascynowana wspomnieniami swojej babci, postanawia wyruszyć z Kuby na wyspę El Hierro, gdzie 102-letnia Elvira przeżyła swoje dzieciństwo.

Wczoraj samej Adriany niestety nie było. Obowiązki zatrzymały ją w gorącym Meksyku, ale sama przesłała specjalne podziękowania z prośbą o ich odczytanie w oryginale, gdyż nawet „niedoskonałości” języka polskiego w tym przypadku, tym bardziej oddają emocje i uczucia związane ze Szkołą Wajdy, jak i czasem w niej spędzonym:

Chciałbym być z wami dzisiaj na pokaz filmu, ale praca trzyma mnie na innym kontynencie, a ostatnio trudno jest znaleźć magicznych misek, by przekroczyć oceany 🙂

Dobrze jest to, że dzielimy ekran z dwoma utalentowanymi filmowcami i kolegami, Julią i Karolem, więc nasz film będzie bardzo dobrze towarzyszył.

Tylko chciałabym dodać kilka słowa podziękowania:

Przede wszystkim muszę z całego serca podziękować Marcelowi Łozińskiemu, który zainspirował moją podróż do polskiego kina. Dziękuję mu za ogromną hojność, uważnie pilnował całe proces tego filmu. Doceniam również zaufanie i pomoc, jaką otrzymałem od Vity Zelakeviciute i Macieja Cuske. Specjalne podziękowania należą się także Julii Sztaniszewskiej i Mikołajowi Lożińskiemu. Dziękuję mojej nieżwykłej grupie na kurs DOK pro w Szkole Wajdy i wszystkim, którzy mnie wspierali przez cały ten czas, specjalne Magdalena Bociarska i Jarek Jagodziński, i oczywiście cała ekipa filmu, wspaniała ekipa. Przyjemność ze słuchania tego filmu nie byłoby to samo bez zaangażowania Darka Wancerza. Dziękuję również hiszpańska strona filmu: produkcja “59 en Conserva” oraz Irene Borrego.

Chciałbym podziękować każdemu członkowi ekipa po kolei, ponieważ naprawdę myślę, że każdy z nich był niezbędny. Pomimo to, Chcę poświęcić tę pierwszą projekcję w Warszawie, mojemu przyjacielowi, nauczycielowi i operator filmu Jordi Abusada. Jedna z najważniejszych osób w moim życiu, która 8 lat temu była ze mną, aby sfilmować pierwsze zdjęcia tego filmu na Wyspa El Hierro, kiedy ten projekt był tylko istotną potrzebą, a jeszcze nie filmem. Podziękuję mu za wielka nauka, że zrobienia filmów to tylko pretekst. Mój przyjaciel Jordi już nie będzie mogł oglądać ten film skończone, ale codziennie mnie przypomina, że warto robić filmy o tym, co boli, a jednocześnie kochamy.

Serdecznie pozdrawiam z Meksyku,

Adriana

PS: Poproszę, nie poprawiaj moich błędów językowych, dzisiaj wolę moja niedoskonała wersja polska 😉

Kadr z filmu „Arabski Sekret”

I na koniec „Arabski sekret” Julii Groszek, czyli produkcja, która może pochwalić się takimi laurami, jak Grand Prix za Najlepszy Film Polski na Festiwalu HumanDoc czy Nagrodą Stowarzyszenia Filmowców Polskich otrzymaną podczas 27 Festiwalu Mediów w Łodzi! Film Groszek był też pokazywany razem z obrazem Adriany Fernadez na amsterdamskiej IDFie w ramach katalogu Docs For Sale. „Arabski Sekret” to historia Kamila Filipka, który pragnie poznać swojego ojca Ilhama Al Madfai, twórcę arabskiej muzyki folkowej i gwiazdę estrady na Bliskim Wschodzie. Ojciec i syn nigdy się nie widzieli. Autorka filmu zaprasza widzów do wspólnej obserwacji podróży Kamila oraz refleksji nad sensem życia i potrzebą odnalezienia swoich korzeni.

 

Premierę prowadzili: Zuzanna Król – Dyrektor ds. Produkcji Wajda Studio oraz Artur Cichmiński – dziennikarz, Kierownik ds. Public Relations i Marketingu w Szkole Wajdy. Wśród gości, obok twórców dwóch tytułów, nie zabrakło członków ekipy. Szczególnie licznej grupy „Arabskiego sekretu”. Ale też Marty Dużbabel reprezentującej TVP – współproducenta filmu Groszek. Obecna była również Katarzyna Madaj-Kozłowska – Dyrektor Fundacji Szkoła Wajdy i Wajda Studio.