Loading...
Loading...

Pawlikowski i Szumowska rekomendowani do EFA

Międzynarodowa Federacja Krytyków Filmowych –  FIPRESCI wskazała swoich kandydatów do tegorocznych Europejskich Nagród Filmowych. Wśród rekomendowanych filmów znalazły się m.in. „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego oraz „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej.

Fot. zdjęcia z uroczystej premiery filmu „Twarze”, źródło: materiały prasowe

Oba polskie tytuły w wyraźny sposób zaznaczyły swoją obecność na dwóch najważniejszych festiwalach filmowych odbywających się na Starym Lądzie. „Twarz” Szumowskiej to Srebrny Niedźwiedź dla Najlepszego Reżysera  – Nagroda Grand Prix Jury na ostatnim Berlinale. Z kolei „Zimna Wojna” Pawlikowskiego, która już 8 czerwca zadebiutuje na polskich ekranach to Złota Palma za reżyserię na niedawno zakończonym festiwalu w Cannes. Dzisiaj też coraz śmielej mówi się, że to obraz autora nagrodzonej Oscarem® „Idy” powinien reprezentować naszą kinematografię w kolejnej edycji Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Fot. Agencja East News Poland/Oleg Nikishin

Nic dziwnego przecież po canneńskiej premierze filmu prasa z całego świata rozpisywała się o nim w niemal euforyczny sposób. Wystarczy spojrzeć:

„Muzycznie doniosły i wizualnie porywający film. Epicka historia uwięzienia i ucieczki. Występy zespołów muzycznych są oszałamiające – wspaniale wyreżyserowane przez Pawlikowskiego i nakręcone przez operatora Łukasza Żala.

Peter Bradshaw, The Guardian

„Pawlikowski jest lirycznym, tajemniczym filmowcem o zachwycającej wrażliwości wizualnej”

Steve Pond, The Wrap

„Urzekająco romantyczna, słodko-gorzka ballada”

Leslie Felperin, The Hollywood Reporter

„Ta niezwykła opowieść o miłości niemożliwej, ale też o przeszłości, emigracji i polskości robi ogromne wrażenie”

Barbara Hollender.

„Kot jest elegancki i powściągliwy. Kulig jest jak rozkołysane wahadło. Całkowicie przykuwa uwagę, iskrzy emocjami, zmiennym nastrojem i magnetyzmem niczym młoda Jeanne Moreau, albo europejska wersja Jennifer Lawrence”

Guy Lodge, Variety

Bez wątpienia najnowsze dzieło Pawła Pawlikowskiego to niezwykle kunsztowny, nasycony osobistym pierwiastkiem i wprawną ręką zrealizowany kawałek kina. Kina, w którym echa Polskiej Szkoły Filmowej, włoskiego neorealizmu czy francuskiej Nowej Fali płynnie i naturalnie ze sobą współistnieją, czyniąc z „Zimnej Wojny” jedną z najbardziej intrygujących i emocjonujących premier tego roku.

Fot. zdjęcia z uroczystej premiery filmu „Twarze”, źródło: materiały prasowe

Również sporo ciepłych słów padło pod adresem obecnego już w naszych kinach ostatniego filmu Małgorzaty Szumowskiej, czyli równie głośnej „Twarzy” z Mateuszem Kościukiewiczem i Małgorzatą Gorol w głównych rolach. Przede wszystkim jednak za granicą, ponieważ w kraju obraz spotkał się z mieszanymi odczuciami. Chociaż tych entuzjastycznych też nad Wisłą nie zabrakło. Oto kilka przykładów:

„Niejednoznaczny, tajemniczy i zaskakująco emocjonalny”

Peter Bradshaw, theguardian.com

„Szeroko zakrojona i nietypowo rozrywkowa kombinacja kryzysu tożsamości, śmiertelnie poważnej farsy i społecznego komentarza”

Allan Hunter, screendaily.com

„Szumowska dzięki swojej wyjątkowej wrażliwości na drugiego człowieka tworzy zapadającą w pamięć satyrę na współczesną Polskę”

Nicholas Bell, ioncinema.com

„Wspaniale fotografowany, pełen soczystych dialogów i dosadnych obserwacji film”

Tadeusz Sobolewski

„Najlepsza rzecz, jaką można było zobaczyć w tegorocznym konkursie na festiwalu Berlinale”

Kuba Armata

„’Twarz’ to ‘Cicha noc’ bez zahamowań”

Małgorzata Czop

Wracając jednak do rekomendacji Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych –  FIPRESCI to obok dwóch polskich tytułów znalazły się także, tak znamienite europejskie realizacje, jak: „Happy as Lazzaro” Alice Rohrwacher, „Fokstrot” Samuela Maoza, „Girl” Lukasa Dhonta, „Lato” Kirilla Serebrennikova, „Śmierć Stalina” Armando Iannucci, „Custody” Xaviera Legranda, „The Image Book” Jean-Luca Godarda, „Scary Mother” Any Urushadze, „Les Bienheureux” Sofii Djamy czy „One Day” Zsófii Szilágyi.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że ubiegłoroczne rozdanie europejskich Oscarów było dla polskiego kina nader szczęśliwe za sprawą Anny Zameckiej i jej wielokrotnie nagradzanej „Komunii” – projekcie rozwijanym w Szkole Wajdy podczas kursu Dok Pro – która to odebrała nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Filmu Dokumentalnego. Czy w tym roku ponownie wzniesiemy dłonie w geście zwycięstwa..?

Nominacje do Europejskich Nagród Filmowych zostaną ogłoszone 10 listopada, podczas festiwalu w Sevilli. Finał 31 edycji Europejskich Nagród Filmowych odbędzie się 15 grudnia, również w Sevilli.