Loading...
Loading...

Programy

STUDIO PRÓB to roczny, intensywny program reżyserii na poziomie masterclass, który obejmuje analizę i rozwój scenariuszy zgłoszonych przez uczestników, a także warsztaty z wybitnymi polskimi reżyserami na temat problemów dramaturgii, pracy na planie, pracy z aktorem, montażu, dźwięku, obrazu i analizy filmów.
 
Uczestnicy przystępują do zajęć praktycznych, podczas których podejmują się realizacji dwóch scen ze swoich scenariuszy, z udziałem zawodowych aktorów warunkach profesjonalnego planu filmowego. Ukończenie Programu powinno zbiec się z zakończeniem pracy nad co najmniej pierwszą wersją scenariusza.
 
Nabór do edycji 2017/2018 zostanie ogłoszony na przełomie I i II kwartału 2017

Program Scenariuszowy SCRIPT skierowany jest do studentów i absolwentów szkół filmowych, artystycznych, innych szkół wyższych lub różnego rodzaju kursów filmowych.
 
Program SCRIPT otwarty jest dla osób zajmujących się dotychczas kinem amatorskim i offowym, a także dziennikarzy, scenarzystów filmowych, ludzi pióra i aktorów. Uczestnicy pracują nad rozwojem swoich scenariuszy i wspólnie ze studentami kursu fabularnego oraz dokumentalnego, uczestniczą w warsztatach na temat zagadnień dramaturgii, pracy na planie, pracy z aktorem, montażu, dźwięku, obrazu i analizy filmów. Dzięki zajęciom praktycznym z profesjonalnymi aktorami i reżyserami programu fabularnego uczestnik może sprawdzić, czy historia, którą stworzył przekłada się na język filmowy.
 
Każdy z uczestników odbędzie szereg konsultacji indywidualnych z wybitnymi twórcami polskiego kina, by przygotować ostateczny draft scenariusza gotowy do przedstawienia potencjalnym producentom.
 
Nabór do edycji 2017/2018 zostanie ogłoszony na przełomie I i II kwartału 2017

Program Development Kreatywny przeznaczony jest dla młodych producentów filmowych, będących na początku swojej drogi zawodowej. Wynikiem kursu będzie zdobycie wiedzy w praktycznym przygotowaniu i profesjonalnym prowadzeniu procesu developmentu filmu.
 
Program kursu ma charakter zarazem praktyczny – poprzez udostępnienie narzędzi i metod pozwalających na jak najlepsze przygotowanie produkcji własnego filmu; jak i udział uczestników w sesjach poszerzających wiedzę ogólną przydatną w procesie tworzenia filmu, czyli erudycję kulturową i artystyczną, umiejętności biznesowe, negocjacyjne i marketingowe oraz podstawową wiedzę o specyfice istotnych twórczych zawodów filmowych. Zadaniem kursu będzie także doskonalenie umiejętności kierowania zespołem ludzkim.
 
Program Development Kreatywny pozwala poznać wszystkie elementy twórczej współpracy z realizatorami filmu. Oferujemy wspólne zajęcia i prace nad projektami połączone z analizą tekstu. Zapewniamy indywidualne konsultacje i bezpośredni kontakt z producentami.
 
Nabór do edycji 2017/2018 zostanie ogłoszony na przełomie I i II kwartału 2017

Kurs ONLINE KAMERA skierowany jest do tych, którzy chcą uczyć się jak tworzyć kino wirtualnie i w realu. Dzięki ONLINE KAMERA będziesz mógł rozwinąć swój pomysł na film, a także skonsultować go z wiodącymi polskimi reżyserami, w tym Wojciechem Marczewskim i laureatem Oscara Pawłem Pawlikowskim.
 
Kurs ONLINE KAMERA jest unikalnym połączeniem trzech elementów: wykładów online (dostępnych zarówno dla wolnych słuchaczy, jak i uczestników), indywidualnych analiz prac domowych nadesłanych przez uczestników i dwóch warsztatów dla uczestników w Szkole Wajdy w Warszawie. Połączenie tych elementów oraz najwyższy poziom nauczania zapewniony przez wybitnych wykładowców i twórców kina to gwarancja, że ONLINE KAMERA jest najlepszym sposobem na rozpoczęcie edukacji filmowej.
 
ONLINE KAMERA to kurs skierowany do osób zaczynających swoją przygodę ze światem filmu. Nie wprowadzamy ograniczeń wiekowych, a internetowa forma kursu zapewnia dostęp do niego niezależnie od miejsca zamieszkania. Doświadczenie filmowe nie jest wymagane. Organizatorzy kursu ONLINE KAMERA przewidują przyjęcie piętnastu pełnoprawnych uczestników oraz nieograniczonej liczby wolnych słuchaczy.
 
Rejestracja i więcej informacji na www.onlinekamera.pl

Przedszkole Filmowe w Szkole Wajdy to prowadzony od kilkunastu lat program skierowany do młodych ludzi, uczniów szkół średnich i studentów pierwszych lat studiów zainteresowanych filmem. Duże doświadczenie filmowe nie jest wymagane – liczy się wrażliwość na otaczający świat, dokumentalna intuicja.
 
Uczestnicy spotykają się na weekendowych sesjach raz w miesiącu lub raz na dwa miesiące przez rok. Zgodnie z ideą Szkoły Wajdy: „od pomysłu do realizacji” podczas sesji pracują nad realizacją filmowych pomysłów i wspólnie z tutorami szukają dla nich najlepszej formy. Przedszkole Filmowe prowadzą: Edyta Wróblewska, Maciej Cuske i Marcin Sauter – absolwenci Szkoły Wajdy, jedni z najzdolniejszych dokumentalistów młodego pokolenia, autorzy filmów pokazywanych i nagradzanych na festiwalach na całym świecie.
 
Na zajęcia zapraszani są mistrzowie filmu polskiego, tacy jak: Wojciech Marczewski, Marcel Łoziński, Jacek Bławut oraz inni profesjonaliści z branży filmowej: operatorzy, dźwiękowcy, montażyści, producenci. Dzięki wsparciu Fundacji Agory i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej udział w programie Przedszkole Filmowe jest bezpłatny.
 
Nabór do edycji 2017 Zostanie ogłoszony na początku 2017 roku

EKRAN+ to 22 dniowy projekt, przede wszystkim skierowany do reżyserów/scenarzystów-reżyserów, oparty na profesjonalnym programie szkoleniowym, skupiający się na stworzeniu wizualizacji przyszłego filmu uczestników. Jest ona opracowywana dzięki połączeniu trzech głównych elementów: scenariusza, realizacji audiowizualnych wykonanych podczas kursu i współpracy z innymi profesjonalistami zaangażowanymi w powstawanie filmu.
 
EKRAN+ pozwala uczestnikom na znalezienie i dopracowanie właściwego tonu oraz wizualnego języka przyszłego filmu. Celem kursu EKRAN+ jest rozwój scenariuszy/treatmentów uczestników oraz realizacja dwóch scen z każdego scenariusza/treatmentu. Każdy z uczestniczących projektów jest reprezentowany przez Zespół Kreatywny składający się z reżysera (albo scenarzysty-reżysera), scenarzysty (albo współscenarzysty), autora zdjęć i producenta. Udział w programie jest bezpłatny.
 
EKRAN+ wspierany przez Program Unii Europejskiej Kreatywna Europa Komponentu MEDIA, jest wspólnym projektem Wajda Studio i Szkoły Wajdy, FOCAL (Szwajcaria), Austriackiego Instytutu Filmowego, Chorwackiego Funduszu Audiowizualnego, Litewskiego Centrum Filmowego, ze wsparciem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
 
Nabór do EKRAN+ 2017 trwa do 1 grudnia 2016.
 
Formularz rejestracyjny i szczegółowe informacje na www.ekranplus.eu

Konkurs scenariuszowy SCRIPT PRO jest najważniejszym konkursem dla scenarzystów na początku kariery – zgłaszający może mieć na koncie najwyżej dwa filmy zrealizowane według swojego scenariusza. Rosnąca liczba scenariuszy kierowanych do produkcji, które wcześniej znalazły się w finale Script Pro, pokazuje, że formuła konkursu się sprawdza, a konsultacje z autorami finałowych scenariuszy są ważne i potrzebne. SCRIPT PRO jest jedynym tego typu przedsięwzięciem w Polsce, który ma realny wpływ na powstające filmy. Cieszymy się, widząc na ekranach kolejne udane debiuty. – mówi Wojciech Marczewski Dyrektor Programowy Szkoły Wajdy.
 
Ważnym elementem SCRIPT PRO jest rozwój maksymalnie 10 finałowych scenariuszy w ramach stypendiów ufundowanych przez Polski Instytut Filmowy, przeprowadzony w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów. Finaliści będą walczyć także o nagrody finansowe: Nagrodę Główną – 20 000 zł, Drugą Nagrodę PISF – 12 000 zł, Trzecią Nagrodę PISF 8 000 zł oraz Nagrodę Specjalną Canal + w wysokości 15 000 zł, który w tym roku jest partnerem strategicznym konkursu.
 
Nabór scenariuszy do edycji 2017 trwa do 5 marca!

Więcej informacji na www.scriptpro.pl

CANAL+ SERIES LAB. to autorski projekt CANAL+ i Szkoły Wajdy uruchomiony w 2016 roku, który powstał z myślą o scenarzystach i producentach kreatywnych chcących realizować polskie seriale telewizyjne typu PREMIUM. Jego celem jest wyłonienie serialowych scenariuszy najwyższej jakości z przeznaczeniem do ich realizacji i emisji w CANAL+.
 
W ramach projektu powstaną najwyższej jakości scenariusze seriali telewizyjnych, z przeznaczeniem do ich realizacji. Premiery wszystkich produkcji z laboratorium CANAL+ SERIES LAB. tylko w CANAL+. Laboratorium CANAL+ SERIES LAB. zapewnia uczestnikom możliwość konsultacji rozwijanych projektów ze specjalistami z branży telewizyjnej, profesjonalistami dobranymi indywidualnie do potrzeb danego projektu.

Nagroda Filmowa dla filmu eksperymentalnego to nowa inicjatywa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej organizowana we współpracy ze Szkołą Wajdy. Nagroda Filmowa powstała w odpowiedzi na aktualne tendencje w kinie światowym, polegające na tworzeniu przez artystów z pola sztuk wizualnych filmów skierowanych do kinowego widza. Ma na celu promocję kina eksperymentalnego i artystycznego. Wspiera innowacyjność formy łączoną z radykalną artystyczną wyobraźnią i inteligencją.
 
Laureaci:
2015
Jaśmina Wójcik
 
Laureatką 5. edycji Nagrody Filmowej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, oraz Szkoły Wajdy została Jaśmina Wójcik za projekt „Symfonia Fabryki Ursus”. Nagrodę przyznało jury w składzie Beata Chmiel, Kuba Mikurda, Natalia Sielewicz i Maciej Sobieszczański.
 
„Symfonia Fabryki Ursus” będzie filmowym podsumowaniem pięcioletniej pracy artystyczno-badawczej Jaśminy Wójcik ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus. Artystka odbyła szereg spotkań i wywiadów z „ursusiakami”, organizowała warsztaty i prowadziła działania performatywne na terenach pofabrycznych.
 
Wyróżnienie dla Karola Radziszewskiego
Jury wyróżniło projekt „Pink Blood” Karola Radziszewskiego, zwracając uwagę na jego filmowy profesjonalizm i surową, punkową energię. Ze względu na skalę projektu jury sugeruje rozwijanie tego w ramach programów operacyjnych Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
 
2014
Katarzyna Kozyra
Laureatką czwartej edycji Nagrody Filmowej PISF – Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, we współpracy ze Szkołą Wajdy, została Katarzyna Kozyra za projekt „X”.
 
2013
Agnieszka Polska
Projekt filmu Agnieszki Polskiej poświęcony jest ostatnim godzinom życia Rainera Wernera Fassbindera.
 
2012
Anna Molska
Laureatem drugiej edycji Nagrody Filmowej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy ze Szkołą Wajdy oraz Canal +, została Anna Molska ze swoim projektem „Mutantki”. Nagrodzony projekt wybrało jury w składzie: Wojciech Marczewski, Maciej Sobieszczański, Sebastian Cichocki, Łukasz Ronduda. Oprócz nagrodzenia filmu Anny Molskiej Jury zadecydowało również o przyznaniu specjalnego wyróżnienia Tomaszowi Kozakowi za jego projekt Akteon, stanowiący bardzo interesujący przykład kina filozoficznego.
 
2011
Zbigniew Libera
Prekursor sztuki krytycznej, fotograf, autor instalacji i filmów wideo, został pierwszym laureatem Nagrody Filmowej, przyznanej wspólnie przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Szkołę Wajdy. Artysta został uhonorowany za projekt filmu eksperymentalnego”Popołudnie w barze Ozon”. Nagrodzony projekt wyłoniło jury w składzie: Wojciech Marczewski, Edward Żebrowski, Sebastian Cichocki, Łukasz Ronduda.

The brand new Wajda School course created for all film fans aged 20+ years, who want to test their directing talents.
The Summer Wajda School will be run by renowed directing tutor Udayan Prasad and Wajda School team.
The course will be run in English.

Wajda Summer School
So you want to become a film director. Or maybe you just want to have a go at making a film – telling a story you think would make a great movie. And maybe the problem is that you have never made a film in your life or the ones you have tried to make haven’t quite been what you had wanted them to be. So what do you need to help you achieve your ambition or at least get yourself in a place where there is a far better chance of you making a film that will grab the audience’s attention?
Based on an exercise originally devised by FAMU (the Czech National Film School) director Udayan Prasad’s 3-weeks long summer workshop exposes participants to the fundamentals of filmmaking from script to screen.
Using an apparently straightforward event as its starting point – a girl drops a handkerchief and a boy picks it up – the workshop explores, through a systematic and rigorous process of examination, all the questions that need addressing to make the event both dramatic and cinematic and so fit to show an audience in a movie theatre. The best lesson to be learned from this exercise is that these questions apply to any and all scenarios.
The workshop examines the variations and possibilities which must be considered before the story can be translated first into a script, and then – via all the stages of preparation, shoot and post production – onto the screen.
The primary areas covered are:

Script writing
Developing a visual language
Choosing locations
Mise en scene
Performance/working with actors
Shooting
Editing and post production

This is a highly practical programme aimed at anyone who is seriously considering a career in film directing; from those about to apply to a major film school, to anyone wishing to improve their understanding of the craft before embarking on their own short films.
Let us imagine that we have to film the following scenario:
A girl drops a handkerchief and a boy picks it up.
The very first question to ask is – what is the story?

Do the boy and girl know each other? What is the nature of their relationship? What do they want?
Why did the girl drop the handkerchief? Was it accidental? Deliberate?
When did the boy see the handkerchief? As she dropped it? Or after she had dropped it? Does he return it? Keep it? Discard it?
What does the handkerchief signify?
Did the boy and the girl expect to see each other, or did they come upon each other by chance?
Whose story do we want to tell? The girl’s? The boy’s? A third party?

The point, of course, is that:
Everything begins and ends with the story.
 
Week One
Participants will begin by being put into three groups of four to shoot the ‚Handkerchief’ exercise, impromptu, set in three separate location close to the School. The rushes will be reviewed then the films edited before being reviewed once more by the whole group. For the second review, an established, professional screenwriter, editor and director of photography will join us.
The rest of the week will continue with masterclasses and workshops with relevant tutors on:

Scriptwriting
Cinematography
Performance and working with actors.

Also in the course of the first week, each participant will write his or her own short script based on the ‘Handkerchief’ scenario with one to one consultations with the screenwriting tutor.
The scripts will be subject to rigorous constraints regarding locations, number of set-ups and camera movement. The group will recce available locations with Udayan and the cinematography tutor and prepare for their first shoots.
 
Week Two
In week two the participants will shoot their scenes over the course of two days. Participants will direct their own scripts but will take the roles of camera operators and actors in the scenes of their fellow participants.
After a group rushes review each director will be provided with an editor and a private editing suite, taking it in turns to prepare their first cuts.
The twelve films will be reviewed once more as a group with the screenwriting, editing and cinematography tutors in attendance. Every decision made at each step of the production will be carefully scrutinised..
At appropriate moments throughout the schedule, the group will also receive a series of illustrated seminars and masterclasses by professional filmmakers:

The Axis and Point-of-View by Udayan Prasad
Choice and manipulation of space by a Production Designer.
The art and function of editing by the Editing Tutor.

Week Three 
Week three is where everything is brought together. Each participant will re-shoot their handkerchief scene, this time with professional actors, cinematographers and sound recordists. And this time there will be fewer constraints in how the scenes are to be shot. Participants will be expected to apply all of the lessons learnt from the first two weeks to produce a piece of work which reflects their learning at the Wajda Summer School.
As in the first two weeks, there will be more masterclasses, this time on:

Analysis of text with professional actors
The use of sound and music in film

And the course will culminate with a dedicated screening day where all twelve final films will be thoroughly reviewed, analysed and discussed. Led by Udayan, the participants will welcome back the team of professionals who have been advising throughout the course for their final thoughts and feedback.
 
Who can apply
All film fans aged 20+ years, who wish to.
Application deadline: 28th April 2017

Name and surname (obligatory)

Email (obligatory)

Birth date (obligatory)

Address (obligatory)

CV (obligatory)

Personal statement (obligatory)

Links to your activities (optional)


Date of Summmer Wajda School: 3rd -23rd July 2017
Venue: Wajda School, Warsaw, Poland
Group: max. 12 participants
Fee: 4000 Euro paid in two instalments:

2000 Euro after selection by the end of May 2017
2000 Euro by the end of June 2017

UDAYAN PRASAD – BIOGRAPHY
UDAYAN PRASAD has been directing documentaries, television drama and feature films since graduating from the National Film & Television School in Beaconsfield, UK. Among his numerous television credits are three single dramas written by Simon Gray for BBC Television – They Never Slept 1989, Running Late 1992(Golden Gate Award for Best Television Feature1993), Femme Fatale 1992.  Two other single dramas, both written by Alan Bennett and also for BBC Television, were – 102 Boulevard Haussmann 1991(Golden gate Award for Best Television Feature1991, BAFTA Nomination for Best Single Drama 1991), Talking Heads 2: Playing Sandwiches 1998 (BAFTA Nomination for Best Single Drama 1998). More recently he directed two episodes of The Tunnel 2013 for Sky Atlantic and two episodes, including the finale, of The Musketeers 2016 for BBC TV.
His first theatrical feature was Brothers In Trouble, 1995 (Golden Alexander Award for Best First Feature at the Thessaloniki International Film Festival), This was followed by My Son The Fanatic,1997 (Directors Fortnight Cannes Film Festival, Best Feature at the Potsdam Film Festival), Gabriel & Me, 2000 (Edinburgh Film Festival) and Opa!, 2005 (Toronto International Film Festival). His latest feature The Yellow Handkerchief (Sundance Film Festival) was released in the United States in 2010.
When not actively involved in production, he is a frequent visiting lecturer on directing and screenwriting programmes at several film schools including The National Film & Television School in Beaconsfield, UK; The London Film School; The Wajda School in Warsaw and the National Film, Television and Theatre School in Łódź́́, Poland. He is also an advisor and mentor on various international directing and screenwriting workshops.