Loading...
Loading...

Wajda Summer School

logo-wajda-summer-school

 

Wajda Summer School to nowy program Szkoły Wajdy prowadzony w języku angielskim i kierowany do osób powyżej 20 roku życia, które chcą zacząć swoją przygodę z filmem.

Wajda Summer School wraz z zespołem Szkoły Wajdy poprowadzi uznany reżyser, wieloletni tutor międzynarodowych programów dla profesjonalistów filmowych Udayan Prasad.

Wajda Summer School

Pragniesz zostać reżyserem? A może po prostu chciałbyś/chciałabyś zrobić swój pierwszy film lub twoje poprzednie reżyserskie próby nie były do końca tym czego oczekiwałeś/oczekiwałaś?

Korzystając z doświadczeń warsztatów prowadzonych w praskiej szkole filmowej FAMU Udayan Prasad poprowadzi trwające 3 tygodnie wakacyjne warsztaty, które zapoznają uczestników z praktycznymi i teoretycznymi podstawami sztuki filmowej i przeprowadzą ich przez cały proces tworzenia – od pisania scenariusza po pokaz gotowego filmu na ekranie.

Używając prostego zdarzenia jako punktu wyjścia – dziewczyna upuszcza chustkę, chłopak podnosi zgubę ­ warsztat, poprzez systematyczny i rygorystyczny proces badawczy, stawia wszystkie pytania, które należy zadać, by proste wydarzenie zyskało filmowość, dramaturgiczną konstrukcję i było gotowe do zaprezentowania kinowej widowni. Zadane pytania i proces analizy można wykorzystać przy każdym tworzonym w przyszłości scenariuszu.

Warsztat rozpatruje różne możliwości dramaturgiczne, które muszą zostać rozważone zanim historia zostanie przełożona, najpierw na scenariusz, a potem – poprzez kolejne etapy przygotowań, zdjęcia i postprodukcję – na zmontowany i gotowy do zaprezentowania widowni film.

Wśród zagadnień poruszanych na warsztatach znajdą się:

  • pisanie scenariusza;
  • rozwój i użycie języka filmowego;
  • wybór lokacji zdjęciowych;
  • mise en scene;
  • praca z aktorem;
  • zdjęcia;
  • montaż i postprodukcja.

Program ma przede wszystkim wymiar praktyczny i jest skierowany do każdego, kto myśli o karierze reżyserskiej, a także do tych, którzy starają się o przyjęcie do szkoły filmowej lub pragną udoskonalić swoje rozumienie rzemiosła filmowego przed rozpoczęciem pracy nad własnym krótkometrażowym filmem.

Wyobraźmy sobie, że pracujemy nad filmem rozgrywającym się według poniższego schematu:

Dziewczyna upuszcza chustkę, chłopak podnosi zgubę.

Pierwsze pytanie, które musimy sobie zadać brzmi: Co jest opowieścią?

  • Czy chłopak i dziewczyna się znają? Jaka jest natura ich relacji? Czego pragną?
  • Dlaczego dziewczyna upuściła chustkę? Czy upuściła ją przypadkiem, czy też celowo?
  • Kiedy chłopak zobaczył chustkę? Widział jak dziewczyna ją upuszcza, czy zobaczył ją po tym jak ją upuściła? Czy zwraca chustkę dziewczynie? Zatrzymuje ją? Wyrzuca?
  • Co oznacza w filmie chustka?
  • Czy chłopak i dziewczyna spodziewają się swojego spotkania, czy wpadają na siebie przypadkiem?
  • Czyją historię chcemy opowiedzieć? Dziewczyny? Chłopaka? Osoby, która obserwuje całą sytuację z zewnątrz?

Wniosek jest stosunkowo prosty:

Dobra historia jest początkiem i punktem dojścia każdego filmu.

 

Tydzień 1

Uczestnik zostanie przydzielony do jednej z 3-4 grup realizujących filmowe ćwiczenie „Chustka” na planach zlokalizowanych blisko Szkoły Wajdy. Na koniec dnia materiał zostanie oceniony, a potem gdy filmy zostaną zmontowane i ponownie poddany ocenie przez całą grupę. Podczas drugiego oglądania zmontowanego materiału do oglądających dołączy profesjonalny scenarzysta, montażysta, autor zdjęć.

Pozostała część tygodnia minie na wykładach mistrzowskich i warsztatach z tutorami, którzy będą wprowadzać uczestników w zagadnienia dotyczące:

  • scenariopisarstwa;
  • zdjęć filmowych;
  • pracy z aktorami;

W pierwszym tygodniu kursu każdy uczestnik napisze swój własny krótki scenariusz bazujący na motywie „chustki”, korzystając z indywidualnych konsultacji z tutorem-scenarzystą.

Na pierwsze scenariusze będą nałożone ograniczenia dotyczące wyboru lokacji, liczby planów zdjęciowych, skomplikowania stosowanych ujęć. Grupa zostanie skierowana do lokacji z Udayanem Prasadem i tutorem ds. zdjęć, by przygotować się przed pierwszymi zdjęciami.

 

Tydzień 2

W drugim tygodniu uczestnicy nakręcą swoje sceny w ciągu dwóch dni zdjęciowych. Uczestnicy wyreżyserują napisane przez siebie scenariusze, ale będą także uczestniczyli w etiudach swoich kolegów jako operatorzy i aktorzy.

Po obejrzeniu materiału z danego dnia reżyserowi zostanie przydzielony montażysta i indywidualny czas w montażowni, by przygotować pierwszą układkę filmu.

Dwanaście filmów uczestników zostanie ocenionych raz jeszcze w obecności grupy i zaproszonych na pokaz tutorów specjalizujących się w tematach scenariopisarstwa, montażu i zdjęć filmowych. Każda decyzja podjęta na każdym etapie produkcji zostanie drobiazgowo omówiona.

Równolegle grupa będzie uczestniczyć w serii seminariów i wykładów mistrzowskich prowadzonych przez filmowców omawiających wybrane zagadnienia:

  • oś akcji i punkt widzenia w filmie (wykład poprowadzi Udayan Prasad);
  • wybór lokacji i manipulacja przestrzenią filmową (wykład poprowadzi scenograf);
  • sztuka i funkcje montażu filmowego (wykład poprowadzi montażysta)

 

Tydzień 3

W trzecim tygodniu każdy z uczestników nakręci ponownie swoją scenę z „chustką”, tym razem z profesjonalnymi aktorami, operatorem, dźwiękowcem. Podczas realizacji tej wersji sceny ograniczenia inscenizacyjne zostaną w dużej mierze zniesione. Uczestnicy wykorzystają zdobytą wiedzę, by stworzyć etiudę, która odzwierciedli umiejętności nabyte podczas całego programu Wajda Summer School.

Tak jak podczas pierwszych dwóch tygodni, w programie ostatniego tygodnia znajdą się kolejne wykłady mistrzowskie, które tym razem będą dotyczyły:

  • analizy tekstu dramatycznego (z udziałem profesjonalnych aktorów);
  • użycia dźwięku i muzyki w filmie.

Podsumowaniem kursu będzie pokaz wszystkich 12 finałowych filmów, po którym nastąpi ich analiza, ocena i grupowa dyskusja. W pokazie etiud razem z Udayanem Prasadem weźmie udział zespół profesjonalistów filmowych, którzy doradzali uczestnikom podczas trzech tygodni programu i którzy podzielą się z uczestnikami swoimi przemyśleniami na temat końcowych prac.

Kto może aplikować

Wszyscy aspirujący do bycia filmowcem powyżej 20 roku życia

Deadline naboru: 28 kwietnia 2017

Name and surname (obligatory)

Email (obligatory)

Birth date (obligatory)

Address (obligatory)

CV (obligatory)

Personal statement (obligatory)

Links to your activities (optional)

Wajda Summer School odbędzie się w dniach 3-23 lipca 2017

Miejsce: Szkoła Wajdy, Warszawa.

Liczba uczestników: 12

Czesne 4000 Euro płatne w dwóch ratach:

  • 2000 Euro po zakwalifikowaniu się na warsztaty  – koniec maja 2017
  • 2000 Euro do końca czerwca 2017

UDAYAN PRASAD – BIOGRAFIA

UDAYAN PRASAD jest reżyserem filmów dokumentalnych, dramatów telewizyjnych i filmów fabularnych od czasu ukończenia szkoły filmowej i telewizyjnej w Beaconsfield, w Wielkiej Brytanii. Wśród jego licznych filmów telewizyjnych są trzy dramaty napisane przez Simona Greya dla BBC  – They Never Slept (1989), Running Late (1992, Nagroda Golden Gate dla najlepszego filmu telewizyjnego), Femme Fatale (1992). Dwa inne dramaty,  oba napisane przez Alana Bennetta również dla BBC to: 102 Boulevard Haussmann (1991, nagroda Golden Gate dla najlepszego filmu telewizyjnego, nominacja BAFTA), Talking Heads 2: Playing Sandwiches (1998, nominacja do nagrody BAFTA). Niedawno wyreżyserował dwa odcinki The Tunnel (2013) dla telewizji Sky Atlantic i dwa epizody, w tym finał, The Musketeers (2016) dla BBC.

Jego pierwszym filmem kinowym było Brothers In Trouble (1995, Nagroda Złotego Aleksandra za najlepszą pierwszą fabułę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Salonikach). Kolejny film  My Son The Fanatic (1997) uczestniczył w Directors Fortnight Festiwalu w Cannes i otrzymał nagrodę dla najlepszego filmu na Festiwalu Filmowym w Poczdamie. Kolejne filmy to: Gabriel & Me (2000, Edinburgh Film Festival) i Opa! (2005, Toronto International Film Festival). Jego ostatni film fabularny The Yellow Handkerchief (Sundance Film Festival) miał dystrybucję kinową w Stanach Zjednoczonych w 2010 roku.

Gdy nie jest aktywnie zaangażowany w produkcję filmową, często gości z wykładami reżyserskimi i scenariuszowymi w szkołach filmowych, w tym w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Beaconsfield w Wielkiej Brytanii; London Film School; Szkole Wajdy;  Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Udayan Prasad jest również tutorem wielu międzynarodowych warsztatów reżyserskich i scenariuszowych.