Wyjątkowo dużo zgłoszeń na konkurs scenariuszowy Script Pro 2020.

W niedzielę 31 maja zakończył się nabór scenariuszy na 10. jubileuszową edycję konkursu Script Pro. W kategorii pełnometrażowy film fabularny zgłoszonych zostało 219 scenariuszy. Na członków komisji selekcyjnej nowej kategorii audio czeka aż 31 scenariuszy słuchowisk. Finalistów poznamy w połowie sierpnia, a laureatów podczas Międzynarodowego Festiwalu Off Camera.

Rekordowe zainteresowanie konkursem to po części wynik przedłużonego naboru, ale także sygnał, że scenarzyści w Polsce są coraz liczniejszą grupą zawodową. Powstaje coraz więcej wartościowych tekstów, a także wyprodukowanych na ich podstawie filmów. Przykładem może być sukces filmu Jana Komasy „Boże Ciało” na podstawie scenariusza Mateusza Pacewicza, laureata Script Pro 2016.

Na tegorocznych laureatów czekają nagrody ufundowane przez partnerów konkursu: Stowarzyszenie Filmowców Polskich (nagroda w wysokości 15 tys. zł), Stowarzyszenie Autorów ZAiKS (nagroda w wysokości 10 tys. zł) i Storytel (nagroda w wysokości 10 tys. zł wraz z możliwością realizacji słuchowiska). Finaliści konkursu mają także możliwość rozwoju swoich tekstów w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów.

Kolejny etap konkursu, czyli co dalej?

Po zakończonym naborze rozpoczyna się etap oceny scenariuszy przez komisje selekcyjne. Najbliższy miesiąc zapowiada się dla nich bardzo pracowicie.

Swoje rekomendacje przedstawią w tym roku:

Dla scenariuszy pełnometrażowych filmów fabularnych: Tomasz Jurkiewicz (scenarzysta, reżyser), Andrzej Titkow (scenarzysta, reżyser), Michał Walczak (dramaturg, reżyser), Iwona Siekierzyńska (scenarzystka, reżyserka), Piotr Subbotko (reżyser) i Małgorzata Sobieszczańska (scenarzystka);

Dla scenariuszy słuchowisk: Filip Marczewski (scenarzysta, reżyser), Marcin Zwierzchowski (Project Manager Storytel) oraz Marta Rebzda (autorka słuchowisk, reportażystka radiowa i telewizyjna).

Obrady jury i tegoroczni finaliści

Następnie zarekomendowane przez komisje selekcyjne scenariusze (ok. 20 filmów i 10 słuchowisk) trafią pod obrady jury, które zaplanowane są na połowę lipca.

Najlepsze scenariusze pełnometrażowych filmów fabularnych wyłonią: Anna Waśniewska-Gill (producentka, szefowa zespołu fabularnego TVN), Maciej Karpiński (scenarzysta, przewodniczący Koła Scenarzystów Stowarzyszenia Filmowców Polskich), Michał Komar (scenarzysta, wiceprzewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS), Magdalena Łazarkiewicz (reżyserka, Gildia Reżyserów Polskich) i Grzegorz Łoszewski (scenarzysta, członek zarządu Gildii Scenarzystów Polskich).

Najlepsze scenariusze słuchowisk wybiorą Janusz Kukuła (dyrektor – Główny Reżyser Teatru Polskiego Radia), Jakub Barzak (dyrektor marketingu Storytel) i Krzysztof Terej (producent filmowy, Watchout Studio).

Finalistów konkursu poznamy w połowie sierpnia, a laureatów podczas Międzynarodowego Festiwalu Off Camera.

————-

SCRIPT PRO organizowany przez Wajda School i Mastercard OFF CAMERA we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS jest najważniejszym polskim konkursem dla scenarzystów będących na początku kariery. Zgłaszający się twórca może mieć na koncie najwyżej dwa pełnometrażowe filmy fabularne zrealizowane według swoich tekstów. Dla scenarzystów konkurs jest szansą na rozwój, a dla producentów gwarancją, że wybrane spośród kilkuset zgłoszeń finałowe teksty zasługują na uwagę.
W tym roku konkurs otworzył się na nowy, bardzo dynamicznie rozwijający się w Polsce obszar – projektów audio, we współpracy ze STORYTEL – platformą oferującą streaming audiobooków, seriali audio, słuchowisk i podcastów. Nowa kategoria konkursowa jest odpowiedzią na coraz szybciej rozwijający się rynek rozrywki audio i zapotrzebowanie na wysokiej jakości teksty. Oceniane będą oryginalne scenariusze słuchowisk o długości 90 minut i słuchowisk dwuodcinkowych (2 x 45 min.)
Dotychczas wyróżnione w konkursie SCRIPT PRO scenariusze filmów fabularnych, które zostały już przeniesione na ekran to tak znane i wielokrotnie nagradzane tytuły jak nominowany w tym roku do Oscara film „Boże ciało” Jana Komasy wg scenariusza Mateusza Pacewicza – laureata z 2016 r., „Bogowie” Łukasza Palkowskiego wg scenariusza Krzysztofa Raka (finalista 2013) „Córki Dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej wg scenariusza Roberta Bolesty (finalista 2013), „Ostatnia rodzina” Jana P. Matuszyńskiego wg scenariusza Roberta Bolesty (finalista Hartley-Merrill 2010), „Zabawa, zabawa” Kingi Dębskiej – współautorką scenariusza jest Mika Dunin – (finalistki 2017), „Plac zabaw” Bartosza M. Kowalskiego wg scenariusza, którego współautorem jest Stanisław Warwas (finaliści 2014) czy „Atak paniki” Pawła Maślony wg scenariusza reżysera oraz Barłomieja Kotschedoffa i Aleksandry Pisuli (finaliści 2014).