Loading...
Loading...

Nabór do Szkoły Wajdy 2018/2019 już otwarty!

Dzisiaj też rusza 37. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. W programie, w konkursie głównym, ale nie tylko, silna grupa twórców, którzy „otarli” się o Wajda School. Wśród nich chociażby Maciej Sobieszczański i jego „Zgoda”, Denijal Hasanović z „Cataliną” w konkursie pełnometrażowym czy Agnieszka Elbanowska z „Relaksem” w krótkometrażowym.

18 czerwca startuje festiwal, ale też Szkoła Wajdy oficjalnie ogłasza nabór na rok 2018/2019. Warto już teraz zapamiętać te kluczowe informacje dotyczące okresu składania zgłoszeń na poszczególne kursy:

Program fabularny Studio Prób – do 15 września

Program dokumentalny Dok Pro – do 30 września

Program scenariuszowy Script – do 4 października

Program dla producentów Development Kreatywny –do 30 września

Program internetowy Online Kamera – do 30 września

Kurs dla początkujących Przedszkole Filmowe – do 15 maja

Nierzadko to właśnie festiwal w Koszalinie był tym, który weryfikował pracę wykonaną tutaj w szkole. Tak było w przypadku chociażby Marcina Wrony („Moja krew”), Bodo Koxa („Dziewczyna z szafy”), Agnieszki Smoczyńskiej (Córy dancingu”), Kuby Czekaja („Baby Bump”, „Ciemnego pokoju nie należy się bać”) czy Adriana Panka („Daas” ). „Młodzi i Film” od początku swojego istnienia był miejscem, gdzie debiutanci mieli okazję nie tylko pokazać po raz pierwszy swój film, ale też mogli poczuć festiwalową atmosferę, zmierzyć się z opiniami widzów, wejść w dorosły filmowy świat. Tym bardziej najbliższy tydzień powinien obfitować w pełne emocji i gorących wrażeń kolejne dni, gdzie każdy konkursowy seans, a po nim dyskusja – „Szczerość za szczerość” – pozostanie czymś niezapomnianym tak w ocenie twórców, jak i samych odbiorców ich kina. Zwłaszcza, że jedenaście tytułów w Konkursie pełnego metrażu to filmy częściowo już znane i legitymujące się swoistym rozgłosem, ale też i takie, które w Koszalinie będą miały swoje premiery.

Z racji miejsca i swego rodzaju „pokrewieństwa” trzeba spojrzeń na tegoroczną imprezę przez pryzmat różnych konotacji ze Szkołą Wajdy. A w tym roku tropów i korzeni naprawdę jest sporo. Już we wspomnianym Konkursie pełnego metrażu związani ze szkołą są chociażby twórcy filmów „Zgoda” i „Catalina”, czyli Maciej Sobieszczański – kierownik programu Studio Prób oraz Denijal Hasanović – kierownik programu Script. Oba te tytuły były już pokazywane na festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Zgoda” przyniosła Maciejowi Sobieszczańskiemu między innymi nagrodę za reżyserię na MFF w Montrealu. Film był też nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej „Orzeł” 2018.

fot. kadr z filmu „Catalina”

Wśród kolejnych autorów jest też Łukasz Ronduda ze swoim intrygującym obrazem „Serce miłości”, w którym to popisową rolę obok Jacka Poniedziałka zagrała Justyna Wasilewska. Ronduda swego czasu ukończył kurs scenariuszowy Script, a w Wajda Studio zrealizował wspólnie z Maciejem Sobieszczańskim głośnego „Performera”. Z kolei Pawła Maślony po spektakularnej premierze „Ataku paniki” właściwie przedstawiać nie trzeba. Dla porządku należy jedynie nadmienić, że on z kolei uczestniczył w prowadzonym przez Szkołę Wajdy międzynarodowym programie Ekran+. I wreszcie jeden z premierowych, a dokładnie postpremierowych (pierwszy raz film zobaczyli widzowie festiwalu „Kino w trampkach”) obrazów ze wspomnianego konkursu, czyli naprawdę długo oczekiwany „Dzień czekolady” Jacka Piotra Bławuta. Co ciekawe uczestnik kursu dokumentalnego Dok Pro zrealizował pełną magii i humoru fabularną opowieść dla młodych widzów. Tym bardziej intrygującym staje się przyjęcie tego filmu w Koszalinie.

fot. kadr z filmu „Atak paniki”

Reasumując wątek Konkursu pełnego metrażu, nie można nie wskazać na pozostałe tytuły i doborowe towarzystwo pod nimi się podpisujące. A jest wśród nich, chociażby zwycięzca tegorocznego festiwalu Off Camera, czyli „Wieża jasny dzień” Jagody Szelc. Ponadto „53 wojny” zrealizowane przez znaną, m.in. ze słynnego „Krolla” Władysława Pasikowskiego, aktorkę Ewę Bukowską, z udziałem Magdaleny Popławskiej i Michała Żurawskiego.  I tym razem będzie to faktyczna premiera tego obrazu. Żadna inna publiczność wcześniej go nie oglądała. Kolejna premiera to już „Odnajdę Cię” w reżyserii Beaty Dzianowicz. Do tej pory dokumentalistka, tym razem nakręciła rasowy thriller. Dalej o Jantara 2018 powalczą też: nagrodzony na festiwalu w Gdyni „Photon” Normana Leto, komedia autorstwa Bartłomieja Ignaciuka pod tytułem „Podatek od miłości” i pokoleniowy portret w interpretacji Jakuba Pączka, czyli pokazywana również w Gdyni „Reakcja łańcuchowa”.

Filmy oceniać będzie jury w składzie: Przewodniczącym jury Xawery Żuławski, Weronika Bilska (kurs Dok Pro), reżyser Bartosz M. Kowalski, pisarka Grażyna Plebanek oraz aktor Wojciech Pszoniak.

Jeszcze liczniej rzecz przedstawia się w przypadku Konkursu krótkiego metrażu. Tutaj jest aż ośmiu filmowców, którzy kończyli różne kursy w Szkole Wajdy. Wymieniając alfabetycznie trzeba zacząć od Olgi Chajdas, która uczęszczała na kursie fabularnym Studio Prób. Dziś pokazuje ona w Koszalinie film pt. „Kobieta budzi się rano” z Izabelą Kuną w roli głównej. Jej obraz to intrygująca opowieść o kobiecie, która pewnego wieczoru po kolacji, po cichu, bezwiednie morduje swoją rodzinę. Kładzie się spać. Następnego dnia budzi się…

fot. kadr z filmu „Kobieta budzi się rano”

Stanisław Cuske. Nazwisko nieprzypadkowe, w końcu to syn Macieja – jednego z najciekawszych dokumentalistów ostatniej dekady, twórcy „Antykwariatu”, „Kuracji” czy chociażby „Na niebie, na ziemi”. Wykładowca kursów: Przedszkole Filmowe, Dok Pro. Jego syn Stanisław w Szkole Wajdy brał udział w Przedszkolu Filmowym, gdzie zrealizował udany dokument pt. „Wyścig”. Tym razem wspólnie z Natalią Koniarz zaprezentują festiwalowej publiczności realizację zatytułowaną „Tama”, w którym Cuske kontynuuje wątek relacji między ojcem a synem. Ten krótki dokumentalny metraż towarzyszy podróży dwojga bohaterów do górskiej samotni. Tam, w otoczeniu surowej przyrody wspólnie stawiają czoła własnym słabościom. Spotkanie i praca staje się pretekstem do podjęcia rozmowy.

fot. kadr z filmu „Tama”

Z kolei Łukasz Czapski, następny uczestnik programu Studio Prób, jest jednym z trzech autorów scenariusza, obok Jakuba Piątka i Dobromira Dymeckiego, projektu pod tytułem „Users” w reżyserii Piątka. Rzecz odnosi się do relacji w sieci i mówi budowaniu bliskości, jej braku, swoistej internetowej utopii.

Tymczasem Teresa Czepiec, absolwentka kursu dokumentalnego Dok Pro, autorka głośnej, docenianej na wielu festiwalach „Superjednostki” – historii największego bloku mieszkalnego w Katowicach i jej mieszkańców, przywiozła do Koszalina dokumentalny obraz pod tytułem „Radwan”. To historia charyzmatycznego kompozytora Stanisława Radwana, który pracuje nad muzyką do spektaklu. Tworzy ją za pomocą dźwięków muzycznych, ale także przy użyciu brzmień, takich jak kroki, szepty i krzyki aktorów.

fot. kadr z filmu „Radwan”

Natomiast Agnieszka Elbanowska zarówno skończyła kurs Dok Pro, czego efektem była jej znakomita, wielokrotnie nagradzana „Niewiadoma Henryka Fasta” – portret intymny nieposkromionego marzyciela, uparcie nie zważającego na upływ czasu mężczyzny w kwiecie wieku, jak i kurs scenariuszowy Script, na którym to właśnie rozwijała startujący w tegorocznej konkurencji form krótkometrażowych film pt. „Relax”. Czyli historii przedsiębiorczego dyrektora domu wczasowego, który chcąc ratować go przed bankructwem postanawia przekształcić swoją działalność na ośrodek dla uchodźców.

Uczestnikiem kursu Dok Pro był także Jakub Rataj, który podczas tegorocznego „Młodzi i Film” pokaże film fabularny o przewrotnym tytule „Sweet Home Czyżewo”. Produkcja skupia się na dobie z życia chłopaka, który wraca z trzyletniej emigracji zarobkowej w USA do rodzinnego miasteczka. I ma pomysł na biznes życia…

Kolejną uczestniczką programu Dok Pro była również Magdalena Szymków, która w stylistyce i formie dokumentu konsekwentnie pozostaje. Podczas festiwalu pokazany zostanie jej film „Piszę do ciebie, kochanie”, czyli dokument montażowy o okupacji Czechosłowacji, zbudowany na archiwaliach i donosach partyjnych konfidentów. Historia dziewczyny, która wychodzi za mąż za chłopaka jadącego w podróż poślubną na wojnę.

fot. kadr z filmu „Piszę do ciebie, kochanie”

Listę osób, które „przeszły” przez Szkołę Wajdy zamyka David Tejer, absolwent kursu fabularnego Studio Prób. I jak na fabularzystę przystało w Koszalinie pokaże on fabułę zatytułowaną „Ukołysz mnie”. Innymi słowy historię Emilii, która po spontanicznej nocy z nieznajomym mężczyzną – turystą z Tel Awiwu, próbuje na drugi dzień uporać się z nieprzewidzianymi  konsekwencjami tego spotkania.

Oczywiście Konkurs krótkiego metrażu, który oceniać będą: przewodnicząca jury Anna Jadowska, pisarka Natalia Fiedorczuk-Cieślak, producent animacji Wojciech Leszczyński oraz reżyserki Marta Prus i Aleksandra Terpińska,  nie kończy się na tych kilku – ośmiu tytułach. W sumie razem z krótkimi fabułami, dokumentami i animacjami w szranki o Jantara 2018 powalczą aż 52 tytuły. Jedno jest pewne na 37. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych naprawdę warto być. Tak jak skorzystać z oferty Szkoły Wajdy, w której to już czekają nasi wykładowcy, jak Maciej Sobieszczańki, Denijal Hasanović, Agnieszka Smoczyńska, Marcel Łozińki, Edyta Wróblewska, Sławomir Fabicki, Leszek Dawid czy sam Wojciech Marczewski i inni.

Szkoła już dzisiaj oficjalnie otwiera nabór w ramach Programu Edukacji Filmowej 2018/2019, i już teraz czeka na zgłoszenia, ciekawe projekty, interesujące pomysły, otwarte serca i indywidualne osobowości. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące programów edukacyjnych, zasad naboru, terminów składania wniosków dostępne są pod wskazanym adresem: www.wajdaschool.pl