Kolejna realizacja twórczyni niezapomnianej, wyprodukowanej przy udziale Wajda Studio Arii Diva to kino grozy powstałe w oparciu o ludową legendę. Historia ma swoje korzenie na Mazurach i opowiada o zabójcy, którego pchnęła do zbrodni miłość do tajemniczej i nieznajomej dziewczyny. Podobno legenda ta jest do dzisiaj znana i opowiadana w Krainie Wielkich Jezior. Na jej kanwie scenariusz do filmu stworzył autor scriptu do głośnej Ostatniej rodziny Jana P. Matuszyńskiego, sam Robert Bolesto. W głównych rolach wystąpili Andrzej Konopka, członek trupy – Pożar w burdelu, grał m.in. w Córkach dancingu Smoczyńskiej, Ziarnie prawdy Borysa Lankosza czy Róży Wojciecha Smarzowskiego oraz Ula Zerek, tancerka, założycielka kolektywu artystycznego Polka dot, stale współpracująca z Teatrem Dada von Bzdülöw. Autorem zdjęć jest współpracujący ze reżyserką Jakub Kijowski, m.in. Córki dancingu, ale też Płynące wieżowce Tomasza Wasilewskiego czy Sekret Przemysława Wojcieszka. Film, dla odmiany, powstawał w okolicach Kazimierza Dolnego oraz Twierdzy Modlin.
Kindler i Dziewica to jedna z historii składających się na filmowe przedsięwzięcie pod wspólnym tytułem Field Guide to Evil. W jego skład wchodzą krótkometrażowe realizacje takich reżyserów, jak Peter Strickland, autor Duke of Burgundy. Reguły pożądania, Veronika Franz i Severin Fiala, sprawcy horroru Widzę, widzę czy Katrin Gebbe, która zwróciła uwagę filmem A jeśli Bóg jest?. Wszyscy oni musieli nakręcić krótkometrażowy horror, oparty na ludowych opowieściach.
Jak podaje portal kultura.gazeta.pl, premierowa projekcja filmu odbyła się w Austin w nocy z niedzieli na poniedziałek. Tuż przed pokazem Agnieszka Smoczyńska, zapraszając na seans, powiedziała – „...bardzo spodobała jej się idea przeniesienia na ekran ludowych historii. W Polsce zawsze boimy się wojny, mamy ten lęk w genach. Z drugiej strony jesteśmy podatni na porywy serca. W tym filmie miałam okazję połączyć jedno z drugim”.
Idąc dalej za informacją podaną na stronie kultura.gazeta.pl – „Filmy twórców z Niemiec czy Austrii zdają się wyraźnie nawiązywać do samego rdzenia romantycznej tradycji, a jednocześnie penetrować najgłębsze pokłady tłumionej zbiorowej podświadomości mieszkańców tej części świata. Film Smoczyńskiej znakomicie wpisuje się w tę tradycję, wyróżniając się spośród pozostałych propozycji ciekawą formą estetyczną – reżyserka po mistrzowsku łączy naturalizm z elementami fantastycznymi, a drastycznej makabrze z powodzeniem nadaje wymiar symboliczny”.
Festiwal South By South West w Austin to obok imprezy w Sundance jedno z najważniejszych wydarzeń kina niezależnego na amerykańskim rynku. Europejski projekt według festiwalowych relacji to przykład wciąż żywej obecności romantycznego ducha na Starym Lądzie. Biorąc pod uwagę żywe i entuzjastyczne reakcje publiczności po pokazie Kindler i Dziewica, można stwierdzić, że jego twórczyni adekwatnie, konsekwentnie oraz z sukcesem broni tego pierwiastka w naszym kinie.
Trwa nabór na prowadzony przez Szkołę Wajdy kurs scenariuszowy Script – rok 2018/2019
fot. główne: Agnieszka Smoczyńska - 'Kindler i Dziewica' fot. Karolina Jonderko, mat. prasowe