SCRIPT PRO – organizowany przez Wajda School i Mastercard OFF CAMERA we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, STORYTEL, Fundacją Kyoto-Kraków i Teatrem Polskiego Radia – jest najważniejszym polskim konkursem dla scenarzystów będących na początku kariery.
Dla autorów konkurs jest szansą na rozwój, a dla producentów gwarancją, że wybrane spośród kilkuset zgłoszeń finałowe teksty zasługują na uwagę. Integralnym elementem SCRIPT PRO jest rozwój finałowych tekstów i dalsza praca nad nimi w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów.
W kategorii film fabularny swoje teksty konkursowe mogą zgłaszać początkujący twórcy, którzy mają na koncie nie więcej niż dwa pełnometrażowe filmy fabularne zrealizowane na podstawie swojego scenariusza. W kategorii audio do zgłaszania swoich utworów zapraszamy zarówno początkujących twórców, jak i bardziej doświadczonych scenarzystów, którzy chcieliby spróbować swoich sił w nieco innym formacie.
W kategorii film fabularny szukamy scenariuszy pełnometrażowych filmów fabularnych, których czas trwania przewidziany jest na co najmniej 70 minut. Tematyka dowolna – mogą to być zarówno historie współczesne, historyczne, jak i science fiction.
W kategorii audio czekamy na zgłoszenia oryginalnych scenariuszy słuchowisk, trwających ok. 90 minut i słuchowisk dwuodcinkowych (2 x 45 min) o tematyce uniwersalnej, mogącej zainteresować słuchaczy radiowych i/lub użytkowników serwisów oferujących dostęp do form audio.
Dotychczas wyróżnione w konkursie SCRIPT PRO scenariusze filmów fabularnych, które zostały już przeniesione na ekran, to tak znane i wielokrotnie nagradzane tytuły, jak:
Za duży na bajki w reżyserii: Kristoffera Rusa, według scenariusza Agnieszki Dąbrowskiej (finalistka 2019), Detektyw Bruno w reżyserii Magdaleny Nieć i Mariusza Paleja według scenariusza Marcina Ciastonia i Ewya Rozenbajgier (finaliści 2019), Śubuk w reżyserii Jacka Lusińskiego, według scenariusza Jacka Lusińskiego i Szymona Augustyniaka (laureaci nagrody głównej 2019), Prime Time Jakuba Piątka, według scenariusza reżysera i Łukasza Czapskiego (finaliści 2019), Bo we mnie jest seks w reżyserii Katarzyny Klimkiewicz według scenariusza Jesienna dziewczyna reżyserki i Patrycji Mnich (Nowak) (finalistki 2018), Powrót do tamtych dni Konrada Aksinowicza według scenariusza pt. Powrót do Legolandu (Trzecia Nagroda PISF 2016), Hiacynt w reżyserii Piotra Domalewskiego według scenariusza Gorzki fiolet Marcina Ciastonia (finalista 2016), nominowany do Oscara film Boże ciało Jana Komasy według scenariusza Mateusza Pacewicza – laureata z 2016 roku, Bogowie Łukasza Palkowskiego według scenariusza Krzysztofa Raka (finalista 2013), Córki Dancingu Agnieszki Smoczyńskiej według scenariusza Roberta Bolesty (finalista 2013), Ostatnia rodzina Jana P. Matuszyńskiego według scenariusza Roberta Bolesty (finalista Hartley-Merrill 2010), Zabawa, zabawa Kingi Dębskiej – współautorką scenariusza jest Mika Dunin – (finalistki 2017), Plac zabaw Bartosza M. Kowalskiego według scenariusza, którego współautorem jest Stanisław Warwas (finaliści 2014) czy Atak paniki Pawła Maślony według scenariusza reżysera oraz Barłomieja Kotschedoffa i Aleksandry Pisuli (finaliści 2014).
Zrealizowane słuchowiska: Niekompetentni (wcześniejszy tytuł Gram o wszystko) – Gabrieli Łazarkiewicz (finalistka 2020), Pokutnicy – Marka Prandoty (finalista 2020), Myśli i uczucia dozwolone – Ewy Małecki (finalistka 2020).
Organizatorzy konkursu: Wajda School i Festiwal Mastercard OFF CAMERA
Partnerzy: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Storytel, Fundacja Kyoto-Kraków i Teatr Polskiego Radia