Rok 2017 przyniósł zmiany w działaniu programu Bydgoska Tożsamość Filmowa Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy z produkcyjnej, która obowiązywała przez poprzednie dwa lata, na stypendialną z dziedziny scenariuszy filmowych. Do tej pory wsparliśmy 15 różnych produkcji, głównie nieduże filmy dokumentalne. Celem programu od roku 2017 jest budowa bazy scenariuszowej do filmów z Bydgoszczą w tle. Mamy wrażenie, że te działania są dobrym początkiem do stworzenia filmów i seriali telewizyjnych, w których nasze miasto będzie grało główną rolę. Celem strategicznym jest powołanie w Bydgoszczy Regionalnego Funduszu Filmowego oraz Szkoły Filmowej wzorem procesu, jaki zaszedł w Gdyni przez ostatnie 8 lat. Chcielibyśmy żeby to właśnie specjalizacja w pisaniu scenariuszy była wyróżnikiem naszych działań wokół programu i później szkoły. W tym roku MCK funduje 5 stypendiów po 4000 zł brutto każde na napisanie pierwszego draftu scenariusza o Bydgoszczy lub z Bydgoszczą w tle. Do rozwoju swoich tekstów stypendyści będą mieli 7-dniowe warsztaty w listopadzie.
Program poza stypendium ma swoją warstwę warsztatową, w której rozwijane są zgłaszane treatmenty. Warsztaty dla uczestników programu Bydgoska Tożsamość Filmowa 2018 będą opierały się na technice wypracowanej w Szkole Wajdy i modelu zajęć, w którym poszczególni uczestnicy prezentują swoje projekty, a następnie odbywa się moderowana przez prowadzącego dyskusja, w której uczestnicy komentują prezentacje koleżanek i kolegów. Na końcu wykładowcy dokonują pogłębionej analizy prezentowanych przez stypendystów tekstów i wskazują możliwe rozwiązania fabularne. Ze szególnym uwzględnieniem potencjalnie najmocniejszych stron projektu i zaznaczeniem tych najsłabszych. Do tego dochodzą zajęcia, podczas których omawiane są konkretne przykłady rozwiązywania problemów w narracji filmowej w konwencji case study.
Program Bydgoska Tożsamość Filmowa jest jedynym programem stypendialno-edukacyjnym w regionie Kujaw i Pomorza. Koncepcja połączenia stypendium na napisanie scenariusza filmowego z serią warsztatów, w której można jednocześnie ten scenariusz rozwijać, jest bardzo efektywna. To coś na wzór przyspieszonego laboratorium scenariuszowego, dzięki któremu już przy pierwszym naborze w zeszłym roku zbudowaliśmy dwa zawodowo napisane scenariusze filmowe: Agnieszki Podkówki Pokrzywy nad Brdą, scenariusz obecnie rozwijany jest pod okiem (m.in Joanny Krauze i Pawła Pawlikowskiego) w programie Studio Prób Szkoły Wajdy, oraz Arkadiusza Biedrzyckiego We własnej osobie, który dostał Nagrodę Specjalną Canal+, wspólnie z Bartłomiejem Konarskim w konkursie Script Pro. Są to dwa pierwsze od wielu lat zawodowo napisane scenariusze dedykowane Bydgoszczy. A zatem unikalność programu to jego skupienie na regionie, który właściwie nie istnieje w kontekście produkcji filmowej, oraz jego specyfika łączenia stypendium z warsztatami. Warte podkreślenia jest, że obydwa te scenariusze w trakcie trwania warsztatów 1 i 2 etapu mocno się zmieniły, stały się fabularnie atrakcyjniejsze i szansa na ich faktyczną realizację wyraźnie wzrosła.
Bydgoska Tożsamość Filmowa, program stypendialny Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy będzie (tak samo jak rok wcześniej) ściśle współpracował z Wajda School w ramach jego najbardziej prestiżowego programu Studio Prób. Wykładowcy tego szanowanego programu będą prowadzili warsztaty oraz wykłady zaplanowane dla zwycięzców etapu pierwszego i drugiego, a także będą brali udział w pracach komisji oceniających scenariusze.
Studio Prób to roczny, intensywny kurs reżyserii na poziomie masterclass. Obejmuje on analizę oraz rozwój zgłoszonych przez uczestników treatmentów, a także warsztaty z wybitnymi polskimi i zagranicznymi reżyserami. Wśród nich m.in. zdobywca Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, Wojciech Marczewski, zdobywca Oscara, Paweł Pawlikowski, czy tak uznani filmowcy, jak Udayan Prasad, Joanna Krauze, Filip Marczewski oraz prowadzący kurs, Maciej Sobieszczański. W ramach Studia Prób organizowane są także specjalne gościnne wykłady z udziałem wielu wybitnych twórców kina z całego świata. Od tego roku będziemy także starali się nawiązać współpracę w trójkącie Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy – Szkoła Wajdy – Gdyńska Szkoła Filmowa. W trakcie działania programu jako mikrofunduszu do wspierania filmów dokumentalnych naszym partnerem była Fundacja Władysława Ślesickiego oraz jej sztandarowy program Doc Lab Poland.
Celem i sensem programu jest przywrócenie Bydgoszczy na filmową mapę Polski jako atrakcyjnego ośrodka edukacji, prezentacji i produkcji filmowej. Chcielibyśmy, żeby program Bydgoska Tożsamość Filmowa Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy był łącznikiem z historią tego miasta i jego studiami produkcyjnymi z ery pionierskiej kinematografii poprzez trzy pokolenia ważnych polskich dokumentalistów związanych z miastem – Kazimierzem Karabaszem, Mirosławem Dembińskim, Marcinem Sauterem i Maciejem Cuske, aż po przyszłość w postaci animowanej grupy scenarzystów filmowych, którzy znajdą w naszym mieście inspiracje, ciekawe historie i sprzyjającą atmosferę do rozwoju swoich talentów. Tematyka rozwijanych scenariuszy jest dowolna. Jedynym założeniem stałym wszystkich projektów jest miejsce akcji, tj. Bydgoszcz. Co za tym idzie stypendyści i uczestnicy warsztatów mogą rozwijać dowolny gatunkowo film, czerpiąc inspirację z odkrywanej przestrzeni miasta oraz jego historii.
Maciej Sobieszczański
Wykładowca PWSFTViT w Łodzi oraz Programu Fabularnego STUDIO PRÓB w Szkole Wajdy, ekspert PISF. Reżyser i scenarzysta krótkometrażowego filmu Urodziny na podstawie opowiadania Etgara Kereta, współautor pełnometrażowego filmu Performer – zdobywcy nagrody THINK:FILM AWARD na MFF w Berlinie. Jego film Zgoda otrzymał m.in. nagrodę w sekcji FIRST LOOK na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, nagrodę za najlepszą reżyserię w Konkursie Głównym 41. MFF w Montrealu, był także nominowany do Złotych Lwów 42. FPFF w Gdyni.
Filip Marczewski
Wykładowca Szkoły Wajdy i Gdyńskiej Szkoły Filmowej. W roku 2005 ukończył Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej PWSFTviT w Łodzi. Jego krótkometrażowy Melodramat brał udział w kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie i zdobył blisko 30 nagród, w tym nominację do Student Academy Award (tzw. studenckiego Oscara). Ponadto obraz był wyróżniany na festiwalach w Campobasso, Zimbabwe, Rio de Janerio, Kyoto, Huesca, Brukseli, Krakowie czy chociażby w Barcelonie. Laureat polskiego Offscara. Z kolei debiut fabularny Bez wstydu na podstawie scenariusza Grzegorza Łoszewskiego otrzymał CIVIS Media Prize 2013 dla najlepszego filmu europejskiego poruszającego temat tolerancji oraz uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach.
11 sierpnia na kilka dni przed ogłoszeniem naboru do programu stypendialnego Bydgoska Tożsamość Filmowa 2018 odszedł Kazimierz Karabasz. Jest to ogromna strata. Jego Muzykanci z 1959 to jeden z najważniejszych filmów polskich ubiegłego stulecia, a metoda tzw. „cierpliwego oka” to najbardziej wpływowa teoria filmu dokumentalnego wywodząca się z naszego kraju (z jej głębokiego zrozumienia, a następnie przekroczenia wyrasta twórczość Kieślowskiego).
Filmowiec urodził się w 1930 roku w Bydgoszczy. Do końca życia czuł się z nią związany. Jemu właśnie była poświęcona jedna z pierwszych edycji Bydgoskiej Tożsamości Filmowej podczas pierwszych urodzin kina Orzeł w 2013 roku. Pan Kazimierz wraz z Lidią Zonn odwiedzili nas wtedy. Chcielibyśmy zadedykować tę odsłonę programu temu wielkiemu Bydgoszczaninowi.
KALENADARZ BTF 2018:
17 sierpnia – ogłoszenie naboru na tretament/nowelę filmową scenariusza o Bydgoszczy lub z Bydgoszczą w tle;
30 września – ostateczny termin składania wniosków;
15 października – ogłoszenie wyników;
5-12 listopada – warsztaty;
15 grudnia – termin oddania pierwszego draftu.
Kontakt w sprawie BTF 2018
Arkadiusz Hapka,
koordynator programu BTF,
Pracownia Kina i Filmu MCK Bydgoszcz
tel. 504 27.66.75,
e-mail: arkadiusz.hapka@mck-bydgoszcz.pl
Remigiusz Zawadzki,
kurator Pracowni Kina i Filmu MCK Bydgoszcz
tel. 509 401.888,
e-mail: remigiusz.zet@gmail.com
źródło: https://www.mck-bydgoszcz.pl/?p=news&id=297