Rekrutacja
EKRAN+ to 22-dniowy program przede wszystkim skierowany do reżyserów/scenarzystów-reżyserów, oparty na profesjonalnym programie szkoleniowym, skupiający się na stworzeniu wizualizacji przyszłego filmu uczestników. Jest ona opracowywana dzięki połączeniu trzech głównych elementów: scenariusza, realizacji audiowizualnych wykonanych podczas kursu i współpracy z innymi profesjonalistami zaangażowanymi w powstawanie filmu.

EKRAN+ pozwala uczestnikom na znalezienie i dopracowanie właściwego tonu oraz wizualnego języka przyszłego filmu. Celem kursu EKRAN+ jest rozwój scenariuszy/treatmentów uczestników oraz realizacja dwóch scen z każdego z nich. Każdy z uczestniczących projektów jest reprezentowany przez Zespół Kreatywny składający się z reżysera (albo scenarzysty-reżysera), scenarzysty (albo współscenarzysty), autora zdjęć i producenta.

EKRAN + to program szkolenia skupiający się na kreatywnym procesie pre-produkcji w oparciu o zajęcia praktyczne.


5 marca rozpoczęła się pierwsza sesja Międzynarodowego Programu Szkoleniowego EKRAN+ 2018.

W tegorocznej edycji weźmie udział 9 projektów z Polski, Chorwacji, Litwy, Austrii, Gruzji i Szwajcarii.

Wśród wybranych projektów znalazły się:

  • The 9th step:  Irma Puzauskaite – Reżyseria, Egle Vertelyte - Scenariusz
  • Hochwald: Evi Romen – Reżyseria/Scenariusz
  • Good boy: Matthias von Gunten – Reżyseria, Carola Diekmann – Scenariusz
  • The Late Alan Milbrandt: Olivier Paulus – Reżyseria/Produkcja
  • Four Days at the Sea: Ivana Skrabalo – Reżyseria/Scenariusz
  • The Empty House: Rati Tsiteladze – Reżyseria, Nino Varsimashvili – Scenariusz/Produkcja
  • Lovetown: Paweł Maślona – Reżyseria/Scenariusz
  • Priceless: Piotr Domalewski – Reżyseria/Scenariusz
  • Anatomy: Ola Jankowska – Reżyseria/Scenariusz

Podczas pierwszej sesji uczestnicy pod kierunkiem Wojciecha Marczewskiego, zdobywcy Oscara, Pawła Pawlikowskiego i Denijala Hasanovicia analizują swoje treatmenty, biorą udział w sesjach pitchingowych, dokonają wizualnej prezentacji projektów, a także przygotują się do 2 i 3 sesji EKRAN+ i wybiorą lokacje zdjęciowe oraz aktorów do swoich scen.

Będą mieli okazję omówić swoje pomysły także z producentką Roshanak Behesht Nedjad. Roshanak w 1999 założyła wraz z Helge Albers firmę producencką Flying Moon, która zajmuje się produkcją filmów dokumentalnych i pełnometrażowych, takich jak 32AThe Market i Football under cover. W roku 2012 wraz z Janem von Meppen stworzyła  LudInc, firmę, która skupia się na produkcji gier ARG oraz gier dla dzieci w wieku szkolnym. Jest członkinią Niemieckiej i Europejskiej Akademii Filmowej oraz absolwentką i tutorką EAVE.

Poniżej prezentujemy sylwetki uczestników oraz krótkie opisy filmów rozwijanych podczas EKRAN+ 2018.


9. krok 
Irma Puzauskaite – Reżyseria
Egle Vertelyte  Scenariusz

Linas, alkoholik zdeterminowany, by zerwać z nałogiem, decyduje się przystąpić do Anonimowych Alkoholików. Program składa się z 9 kroków, dzięki którym bohater ma szansę naprawić największy błąd swojego życia i odzyskać swoją ukochaną córkę Eve. Gdy nie udaje mu się zdobyć zaufania córki, stara się dotrzeć do niej poprzez jej najlepszą przyjaciółkę Maję, siedemnastolatkę, do której jego córka zdaje się być przesadnie przywiązana. 

Irma Pužauskaitė pochodzi z Wilna. Zanim skupiła się na tworzeniu filmów, studiowała komunikację. Po pracy przy finansach filmowych dla mediów i litewskiego Ministerstwa Kultury zdecydowała się zagłębić kreatywną stronę filmu i ​​otrzymała liczne stypendia oraz dofinansowanie, dzięki któremu mogła wziąć udział w prestiżowym programie MFA Film Production na Loyola Marymount University. Tam otrzymała Nagrodę Wydziału za film krótkometrażowy The Morning After, a obecnie pracuje jako montażystka. Jest absolwentką Inkubatora Laboratorium organizowanego przez Film Independent. Podczas studiów w Los Angeles aktywnie studiowała pracę z aktorami razem pod okiem Judith Weston i Barry Primus. W 2016 roku  założyła grupę edukacyjną o nazwie Directors Lab dla reżyserów i wraz z profesjonalnymi aktorami otworzyła Vilnius Actors Studio (w oparciu o Actors Studio w Nowym Jorku), w której aktorzy szkoleni są metoda działania i techniką Meisnera.

Egle Vertelyte urodziła się w Szawlach na Litwie. Studiowała historię na Uniwersytecie Wileńskim, reżyserię w European Film College oraz scenopisarstwo w National Film and Television School w Anglii. Jest autorką filmów krótkometrażowych Robomax (2013) i Romantic Delusions of the Bird (2014) oraz reżyserką filmu dokumentalnego Ub Lama (2011). Miracle (17) to jej debiutancki film fabularny. Egle pracuje również jako scenarzystka kilku programów telewizyjnych, współpracuje z innymi reżyserami i uczy sztuki scenopisarstwa w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.


Hochwald 
Evi Romen – Reżyseria / Scenariusz

Przyjaciele Mario i Luis są ofiarami ataku, w którym Luis umiera, a Mario wychodzi bez szwanku. Bohater samotnie powraca do rodzinnego domu w małej górskiej wiosce. Każdy dzień przynosi mu obserwacje odbijające echem jego dramatyczne przeżycia. Sprawiają, że Mario musi walczyć z przekonaniem – utracone życie przyjaciela było bardziej cenne niż jego.

Evi Romen – urodzona w 1967 roku w Bozen we Włoszech. Studiowała na Filmakademie Wien, specjalizując się w sztuce operatorskiej i montażu. Montażystka filmów pełnometrażowych i dokumentalnych, filmów telewizyjnych i seriali oraz filmów dla dzieci. Równolegle tworzy prace fotograficzne i literackie.


Dobry chłopak 
Matthias von Gunen – Reżyseria
Carola Diekmann  Scenariusz

Benjamin Kamm (51), doradca w dużym szwedzkim banku, musi zmierzyć się ze swoją kryminalną przeszłością, gdy na światło dzienne wyłaniają się cykliczne malwersacje podatkowe jego amerykańskich klientów.

Matthias von Gunten studiował w Hochschule für Film und Fernsehen (HFF) w Monachium w latach 1975–1980 i ukończył film Quelle Günther. Pracował jako montażysta, operator i asystent reżysera przy różnych produkcjach w latach 1981–1984. Od 1986 roku tworzy filmy dokumentalne dla kina i telewizji. Jego ostatni film dokumentalny Thuletualu został zaprezentowany na ponad 60 festiwalach na całym świecie. Matthias von Gunten pracuje i mieszka w Zurychu. 

Carola Diekmann – urodszona 30 listopada 1973 roku w Bielefeld (Niemcy). Po ukończeniu wydziałów literatury niemieckiej, psychologii i filmoznawstwa na Free University w Berlinie, Carola Diekmann ukończyła scenopisarstwo na Filmakademie Ludwigsburg w Niemczech. Wraz z Phlipem Groeningiem była współautorką dramatu The Police Officer's Wife. Film został po raz pierwszy pokazany w 2013 roku w Konkursie Głównym na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, gdzie zdobył Specjalną Nagrodę Jury. Carola Diekmann jest reprezentowana przez S. Fische Theater- und Medienverlag. Mieszka w Zurychu i Berlinie.


Zmarły Alan Milbrandt 
Olivier Paulus – Reżyseria/Produkcja
Justin Edgar  Scenariusz

Gdy siedemdziesięciotrzyletni Alan Milbrandt odmawia żonie rozwodu, ta postanawia uznać go za zmarłego i „legalnie” wyjść za mąż za swojego znacznie młodszego kochanka w Maroko. 

Oliver Paulus urodził się w 1969 roku w Dornach (Szwajcaria). Najpierw uczęszczał do School of Fine Arts w Bazylei, a następnie studiował reżyserię i scenopisarstwo w renomowanej Filmakademie Baden-Württemberg w Niemczech. W 1995 roku Oliver został uhonorowany nagrodą Max Ophuls Award, w 1997 roku Nagrodą Study Award, a w 2008 roku Nagrodą za filmowanie rządu Solothurn. W 2005 roku został zaproszony do wyreżyserowania prestiżowej reklamy Parisienne People, dołączając do tak wybitnych reżyserów, jak Jean-Luc Godard, Robert Altmann, Ethan i Joel Coen, David Lynch, Emir Kusturica, Roman Polański, Giuseppe Tornatore i Wim Wenders. Jego filmy Wir werden uns wiederseh'n i Wenn der Richtige kommt zostały zaprezentowane na ponad 100 festiwalach, gdzie zdobyły szereg lokalnych i międzynarodowych nagród. Od 2013 roku Oliver uczy metod improwizacji jako gościnny wykładowca na Uniwersytecie Sztuki w Zurychu (Zhdk), a także co roku reżyseruje i produkuje dwa krótkie filmy dokumentalne dla Fundacji Jacobs. 

Justin Edgar jest autorem wielu nagradzanych filmów krotkometrażowych, w których wykorzystał architekturę i charakter swojego rodzinnego miasta Birmingham. Doprowadziły one do realizacji jego pierwszego filmu fabularnego Large (budżet 1,7 miliona funtów) dla Film Four w 2001 roku, gdy miał zaledwie 28 lat. Jego drugi film fabularny Special People (budżet 380 000 funtów) uzyskał wsparcie Screen West Midlands i miał swoją premierę na festiwalu filmowym w Edynburgu w 2007 roku, gdzie rywalizował o nagrodę Michaela Powella. Film zdobył nagrody na festiwalach filmowych w Moskwie, Calgary i Berlinie Britspotting. Trzeci film Justina We the The Freaks (budżet 625 000 £) to anarchiczna komedia o dojrzewaniu w latach 90., w której występują Michael Smiley, Jamie Blackley, Sean Teale i Rosamund Hanson. Premiera odbyła się w sekcji Nagrody Michaela Powella na festiwalu w Edynburgu w 2013 roku. Następnie produkcja zdobyła nagrodę za najlepszy film fabularny w Las Vegas. Film był dystrybuowany przez Metrodome w Wielkiej Brytanii, gdzie zyskał ogromne uznanie krytyków i został sprzedany na 10 terytoriów na całym świecie. Justin pisze i reżyseruje dramaty telewizyjne dla BBC, Channel 4 i Ragdoll Television. Wspólnie z Alexem Usborne założył 104 Films, firmę specjalizującą się w tematyce niepełnosprawności w filmie. Wśród jego produkcji znajdują się nominowany do nagrody BAFTA I'm Breathing (2013), NFA (2012) oraz Sex & Drugs & Rock & Roll (2010) z Andy Serkisem w roli punkowej ikony Iana Dury'ego. Jest głosującym członkiem BAFTA, wizytującym wykładowcą w brytyjskiej UK National film & Television School, a ostatnio ukończył Transatlantic Partners Program (ATPS) w Szkole Ericha Pommera.


Cztery dni na morzu 
Ivana Skrabalo – Reżyseria/Scenariusz

Maša jest znudzoną, niespełnioną i często samotną 30-latką w stałym związku z Borysem, którego zajmuje głównie praca. Jagoda, wieloletnia przyjaciółka Mašy, zaprasza parę na krótkie letnie wakacje w jej domu na jednej z wysp Adriatyku. Maša nie może się doczekać spotkania z Žare, nowym chłopakiem Jagody. Nieoczekiwana obecność byłego żeglarza-alkoholika i jego nieodpowiedzialne zachowanie sprawiają, że w bohaterce uwalniają się jej własne demony. 

Ivana Škrabalo jest reżyserką filmową i scenografką z Zagrzebia. Napisała i wyreżyserowała kilka filmów krótkometrażowych (He Said He Was very Tired, Yiu Dreamt You Were Happy). Jest autorką kilkunastu projektów scenograficznych do filmów fabularnych i krótkometrażowych nagradzanych na renomowanych festiwalach filmowych (Chicken, Vegetarian Cannibal, Ungiven) oraz kilku scenografii do spektakli teatralnych. Ivana uczestniczyła w Midpoint Shorts, Berlinale Talents i Sarajevo Talents.


Pusty dom 
Rati Tsiteladze  Reżyseria
Nino Varsimashvili – Scenariusz / Produkcja

Dwunastoletnia dziewczynka wpada w wir sprzecznych emocji, gdy po siedmiu latach nieobecności z więzienia powraca jej ojciec – jedyny mężczyzna, którego kiedykolwiek uważała za bohatera. 

Rati Tsiteladze urodził się w postsowieckiej Gruzji. W wieku 21 lat zdobył tytuł mistrza świata w sztukach walki, ale w 2014 roku porzucił swoją karierę sportową i założył firmę produkcyjną ArtWay. Rati wyreżyserował i wyprodukował kilka filmów krótkometrażowych nagradzanych na arenie międzynarodowej. Jego praca, Deda (2016), zdobyła 23 międzynarodowe nagrody i była prezentowana na około 200 festiwalach filmowych, w tym w Guanajuato i w Locarno. Jego film dokumentalny, Więzień Społeczeństwa (2018) wygrał kwalifikujący do Oscara Tampere Film Festival. Jego projekt dokumentalny, Shadows in the Silence był prezentowany na IDFA i został wybrany spośród sześciu projektów w Doc Corner – 70. Festival de Cannes. Jego pierwszy projekt fabularny, The Empty House, znalazł się na liście Sundance Screenwriters Lab i zdobył nagrodę Eurimages Award za najlepszy projekt na TIFF oraz nagrodę Special Mention Prize na festiwalu w Locarno, został także wybrany do Berlinale Co-Production Market. Dzięki projektowi Rati został wybrany do Berlinale Talent Project Market i znalazł się wśród sześciu 6 reżyserów Cinéfondation Residence w Cannes.

Nino Varsimashvili urodziła się w Gruzji. Jest wielokrotnie nagradzaną scenarzystką i producentką w firmie ArtWay Film. Wyprodukowała kilka filmów krótkometrażowych, które zdobyły wiele międzynarodowych nagród i zostały zaprezentowane na około 300 festiwalach filmowych. Projekt filmu Nino, The Empty House zdobył nagrodę Eurimages na TIFF i został wybrany w Cannes do Cinéfondation Residence. Jej dokumentalny projekt Shadows in the Silence zdobył nagrodę DMZ docs i został wybrany spośród sześciu projektów w Doc Corner – 70. Festival de Cannes.


Lubiewo 
Paweł Maślona – Reżyseria/Scenariusz

Lubiewo, film oparty na bestselerze autorstwa Michała Witowskiego, to historia transformacji od czasów komunizmu do kapitalizmu opowiedziana z perspektywy siedemnastoletniego Michaśka, który wkracza do świata społeczności gejowskiej w latach 80.

Paweł Maślona urodził się w 1983 roku. Ukończył katowicką szkołę filmową. Jest jednym z najbardziej utalentowanych młodych filmowców w Polsce, którego projekty pojawiły się na wielu festiwalach lokalnych i międzynarodowych. Był współtwórcą filmu Demon, cenionego na całym świecie horroru w reżyserii Marcina Wrony, a ostatnio zdobył świetne recenzje krytyków za swój pełnometrażowy debiut Atak Paniki.


Bezcenna 
Piotr Domalewski – Reżyseria/Scenariusz

Adam i Marek zatrudniają Ewę, by była ich surogatką i urodziła im dziecko. Chwilę przed narodzinami okazuje się, że Marek, który był dawcą spermy, jest śmiertelnie chory. Marek chce zobaczyć swoją córkę przed śmiercią, jednak mąż Ewy, który dopiero co wyszedł z więzienia, nie chce oddać dziecka gejowskiej parze. Ostateczna decyzja należy do Ewy.

Piotr Domalewski – reżyser, scenarzysta i aktor. Laureat prestiżowego programu 30 Minut w Studio Munka, który wspiera wybitnych młodych filmowców. Jego filmy krótkometrażowe zdobyły nagrody na wielu festiwalach w całej Europie. Jest także dramaturgiem, a jego sztuka Pięć metrów kwadratowych została nagrodzona na Ogólnopolskim konkursie dla dramaturgów Metafory Rzeczywistości. Jego film Obcy zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Cinemaforum w Warszawie. Jego debiut fabularny Cicha noc zdobył Grand Prix na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.


Anatomia 
Ola Jankowska – Reżyseria/Scenariusz

Kobieta po trzydziestce wraca do Polski i dowiaduje się, że ojciec, z którym od dawna nie utrzymywała kontaktów, zapomniał ostatnie 20 lat i trwa w przekonaniu, że jego córka jest ciągle nastolatką i nadal tworzą rodzinę. 

Ola Jankowska – pisarka i reżyserka, która obecnie pracuje między Polską a Wielką Brytanią. Studiowała reżyserię w PWSFTviT w Łodzi oraz w Państwowej Szkole Filmowej i Telewizyjnej w Wielkiej Brytanii. Zrealizowała blisko 10 filmów fabularnych i dokumentalnych, które prezentowane były na festiwalach i pokazach na całym świecie. Brała udział w programach, takich jak Skrypt & Pitch TFL, CPH: LAB, European Short Pitch i Zurich Masterclass. Obecnie jest w fazie przedprodukcyjnej swojego pierwszego pełnometrażowego filmu fabularnego Anatomia, a także w postprodukcji swojego pierwszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego Byłem tutaj, współreżyserowanego z Nathalie Biancheri. Ola uczy również scenariopisarstwa w Łódzkiej Szkole Filmowej i jest aktywnie zaangażowana w szereg inicjatyw społecznych, które są ważną częścią jej życia.  

Galeria