Rekrutacja
Scenariusze Moniki Sobień – Lęk oraz Filipa Dzierżawskiego – Pojednanie, oba rozwijane podczas kursu scenariuszowego Script, decyzją p.o. Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Izabeli Kiszki-Hoflik otrzymały dotacje w ramach wniosku Priorytet 3 Filmy Fabularne – sesja 3/2017. 

PisfPol_czarnetlo

Oboje zaczynali w Szkole Wajdy. To tutaj ich pierwsze pomysły na film fabularny przybierały kształty pozwalające zainteresować się projektem przez potencjalnych producentów i reżyserów. W konsekwencji prowadzony w Szkole Wajdy Kurs Script doprowadził do momentu, kiedy realizacja tych scenariuszy staje się faktem. Komisja oceniająca w składzie: Andrzej Jakimowski, Dorota Kędzierzawska, Mirosław Krzyszkowski, Jerzy Łukaszewicz, Rafał Wieczyński, Krzysztof Zanussi i Janusz Zaorski pozytywnie oceniła wnioski obu tytułów, tym samym otwierając im drogę do przyznanej dotacji.

Monika Sobień przyszła do Szkoły Wajdy z pomysłem mieszczącym się w półgodzinnym formacie. Skończyła na sprzedanym Apple Film Production Sp. z o.o. pełnym metrażu, który wyreżyseruje Sławomir Fabicki (Z odzysku, Miłość).  

„Przyszłam do szkoły z projektem 30-minutowej fabuły, a wyszłam z pełnym metrażem, który dostał się do finału konkursu Script Pro, szybko znalazł znakomitego reżysera, producenta i za pierwszym podejściem dostał finansowanie w PISF-ie” – mówi dziś jego autorka.  

Na pytanie, jak na to wpłynął sam kurs odpowiada: „W kontekście scenariusza Lęk, kurs w zasadzie dał mi wszystko. Kompetentnych, bardzo oddanych nauczycieli oraz cenną wiedzę. Z pierwszego konceptu, z którym zaczynałam kurs, został tylko zalążek tematu. Ale nikt mi nie narzucał, w którą stronę ma pójść ta historia. Dostawałam wskazówki, co działa, a co nie w tym, co pisałam przez kolejne miesiące. To do mnie należała decyzja, o czym ostatecznie będzie ten film. Historia opisana w Lęku jest moją intymną opowieścią, za którą biorę pełną odpowiedzialność”.  

Fabuła Lęku bazuje na podróży dwóch sióstr, które jadą do Holandii. Starsza z nich, będąca w zaawansowanym stadium nowotworu, chce poddać się eutanazji. Młodsza w czasie podróży próbuje odwieść ją od tej decyzji. Obie pokonują drogę, podczas której definiują siebie na nowo. To rzecz poruszająca temat choroby i współuczestnictwa w niej bliskiej osoby. Tekst stwarza znakomitą okazję do pojawienia się na ekranie dwóch wyrazistych kobiecych kreacji, a tych polskie kino wciąż ma mało. W głównych rolach zobaczymy Magdalenę Cielecką oraz Martę Nieradkiewicz. Z kolei, jeśli za kamerą staje Sławomir Fabicki, można liczyć w przyszłości na mocne, wyraziste i refleksyjne dzieło.

Trochę w innej sytuacji był Filip Dzierżawski, twórca nagrodzonego Grand Prix Złotym Lajkonikiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym dokumentalnego obrazu pt. Miłość. Filip swoją przygodę ze Szkołą Wajdy zaczynał od kursu reżyserskiego Studio Prób. Czego konsekwencją stał się właśnie Script.

„Zdecydowałem się na kurs, bo byłem w szkole wcześniej na kursie Studio Prób i bardzo dużo się tam nauczyłem” – opowiada sam zainteresowany.  

Nic dziwnego. Jest on nie tylko autorem scenariusza dofinansowanego Pojednania, ale też sam będzie rzecz całą reżyserował. Tym samym Dzierżawski zadebiutuje na reżyserskim stołku w filmie fabularnym. Pojednanie jest historią młodej więźniarki Rity, która odsiaduje wyrok za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym. W ramach resocjalizacji bierze udział w programie spotkań z rodzinami ofiar. Kobieta robi to jednak tylko po to, żeby móc wydostać się z więzienia, uciec z niego i spotkać się z mężem oraz synkiem. Przeżycia, których doświadcza podczas jednodniowej przepustki, sprawiają, że Rita decyduje się stanąć twarzą w twarz z matką swojej ofiary i poprosić ją o przebaczenie.  

Jak na rozwój tej historii wpłynął Script?

„Kurs Script w szkole Wajdy pozwolił mi skonfrontować się z tekstem. Mogłem zobaczyć, jak widzą mój scenariusz osoby mniej doświadczone, czyli uczestnicy kursu, ale i profesjonalni twórcy. Dzięki tym uwagom i spostrzeżeniom, ale i pomysłom twórczym, mogłem posuwać się szybciej z przepisywaniem scenariusza. Miałem kilka pomysłów, w czasie kursu, bo mam twórcze ADHD, więc ten pomysł zakiełkował pod koniec zajęć. Co nie zmienia faktu, że dzięki twórczej energii on się w ogóle pojawił”.  

Pojednanie produkuje Rubber Room Films Dzierżawski, Szymanowicz Sp. j. W rolach głównych zobaczymy Jaśminę Polak, Andrzeja Chyrę i Aleksandrę Konieczną.  

Startującym scenarzystom pomagają w Szkole Wajdy znani ludzie kina, jak Udayan Prasad, Wojciech Marczewski, Leszek Dawid, Sławomir Fabicki, Maciej Marczewski, a od tego roku również Agnieszka Smoczyńska oraz prowadzący kurs Denijal Hasanović. To pod ich opieką uczestnicy programu scenariuszowego Script przez rok mają okazję i możliwość stworzyć swój średnio- lub pełnometrażowy scenariusz. Program skierowany jest do studentów, absolwentów szkół filmowych, artystycznych, tych, którzy ukończyli kursy filmowe, ale nie tylko. Script nie zamyka się przed twórcami kina amatorskiego, offowego, dziennikarzami czy wszystkimi piszącymi, którzy mają pomysł na filmową historię.

Galeria