Rekrutacja
W tegorocznej edycji międzynarodowego programu dla reżyserów EKRAN+ w Wajda  Studio bierze udział 9 projektów z Polski, Szwajcarii, Chorwacji, Litwy, Austrii i Hiszpanii. Uczestnicy rozpoczęli od prezentacji swoich projektów i analizy wybranych scen z tutorami EKRAN+: Wojciechem Marczewskim, Udayanem Prasadem i Denijalem Hasanoviciem.

Drugiego dnia  mieli okazję spotkać się i przedyskutować stronę wizualną swoich filmów z tutorami i uznaną na całym świecie producentką filmową Roshanak Behesht Nedjad. Sesję zakończyły przygotowania do kolejnego etapu programu – pracy na planie. Uczestnicy spotkali się ze scenografem i reżyserem obsady, aby wybrać aktorów do sceny, nad którą będą pracować podczas programu.

Poznajcie tegoroczne projekty i uczestników EKRAN+ 2020

The Graduates – reż./scen. Hrvoje Mabic (Chorwacja)

Falling – reż. Samuel Perriard, scen. Marcus Ziegler (Szwajcaria/Niemcy)

Renovation  reż./scen. Gabrielė Urbonaitė (Litwa)

The Little Loves – reż./ scen. Celia Rico Clavellino (Hiszpania)

The Bear Peak – reż. Filip Filković (Chorwacja),

Swimming Pool – reż./scen. Filip Malinowski (Austria/Polska)

Orunia 4ever – reż./scen. Elżbieta Benkowska (Polska)

Pokój z widokiem na morze/Room with a sea view – reż. Mateusz Bednarkiewicz (Polska), sc. Yuliya Yukhymets, Kasperaszek Filip (Poland)

Let It Be/Tak ma być  reż./scen. Łukasz Grzegorzek (Polska)  


The Graduates – reż./scen. Hrvoje Mabic (Chorwacja)

Idealistyczny nastolatek zakochany w sztuce bierze udział w szalonym oszustwie internetowym, aby pomóc swojemu ojcu hazardziście. Nieświadomy tego, że należy do grupy nastolatków, którzy zmienią bieg historii.

Hrvoje Mabic

Hrvoje Mabic urodzony w 1974 roku w Chorwacji. Jest założycielem studia produkcyjnego Fantasticallygood institution – Fade in, które zajmuje się zaangażowanymi społecznie filmami i produkcjami telewizyjnymi. Od 2002 roku jest współinicjatorem kultowego chorwackiego serialu dokumentalnego Direct, którego jest autorem i producentem. Wyreżyserował wiele uznanych seriali dokumentalnych, filmów edukacyjnych i społecznych, reklam telewizyjnych i dwunastu filmów dokumentalnych. Jego ostatni film, dokumentalny Sick, był pokazywany w selekcji wielu czołowych festiwali filmowych (Warszawski Festiwal Filmowy, Sao Paulo International Film Festival, Edinburgh FilmFestival).


Falling – reż. Samuel Perriard, scen. Marcus Ziegler (Szwajcaria/Niemcy)

Adam i Helena od lat spędzają wakacje razem z przyjaciółmi w południowych Włoszech nad morzem. Kiedy ich syn Finn upada i traci przytomność w drodze do domu z plaży, wszyscy uczestnicy wycieczki są w szoku. Chociaż następnego dnia chłopiec czuje się dobrze, incydent nadal ma wpływ na wszystkich, a jego rodzice są kompletnie nieprzygotowani na kryzys w ich związku.

Samuel Perriard

Samuel Perriard – reżyser. Mieszka i pracuje jako niezależny filmowiec w Zurychu. Po odbyciu praktyki jako rysownik architektoniczny studiował projektowanie w HdK w Zurychu w latach 2003–2006. Jesienią 2006 roku przeprowadził się do Berlina i podjął studia reżyserii filmowej. Jako student Hartmuta Bitomsky'ego, Valeski Grisebach, Christopha Hochhäuslera, Jean-Pierre'a i Luc Dardenne'a, a także Ulricha Seidla nakręcił w sumie cztery filmy krótkometrażowe. Jego film dyplomowy Schwarzer Panther miał swoją światową premierę w 2013 roku podczas 31. FF w Monachium, a międzynarodowa premiera odbyła się w 2014 roku w ramach 50. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Chicago. Film był także nominowany do wielu nagród, m.in. do First Steps Awards 2013 oraz Studio Hamburg Nachwuchspreis 2014 w kategorii Najlepszy film fabularny. Brał udział w Berlinale Talents 2014 i ZFF Master Class 2014. Im Fallen to jego drugi film fabularny, którego jest scenarzystą i reżyserem.

Markus Ziegler – scenarzysta. Urodził się w Stuttgarcie. Po ukończeniu studiów dziennikarskich i audiowizualnych przeniósł się do Berlina, aby studiować scenopisarstwo w Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. Od ukończenia studiów w 2011 roku pracuje jako niezależny scenarzysta filmowy i telewizyjny. Współpracuje z renomowanymi producentami i napisał scenariusze do kilku filmów emitowanych w niemieckiej telewizji. Jego główne gatunki to kryminał i dramat.


Revovation  reż./scen. Gabrielė Urbonaitė (Litwa)

Para dwudziestolatków wprowadza się razem do pozornie idealnego mieszkania, ale renowacja budynku rozbija iluzję doskonałości.

Gabrielė Urbonaitė

Gabrielė Urbonaitė jest pisarką, reżyserką i redaktorką, laureatką nagrody Krajowego Litewskiego Srebrnego Żurawia za film krótkometrażowy The Swimmer oraz nagrody Princess Grace Film Award za Back. Brała udział w programie do Berlinale Talents w 2012 i 2015 roku (Short Film Station), Odense Talent Camp w 2013 roku Ii Reykjavik Talent Lab w 2016 roku. Gabrielė uzyskała tytuł licencjata w Emerson College i obecnie studiuje scenariopisarstwo na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku.


The Little Loves – reż./scen. Celia Rico Clavellino (Hiszpania)

Jest lato i Teresa wprowadza się do Ani, jej starszej matki, która złamała nogę i potrzebuje opieki. Wspólne życie na wsi po wielu latach wydaje się teraz nie do zniesienia, ale jest również niezbędne dla obu kobiet. Film bada związek kobiety z jej starzejącą się matką, która chciałaby, aby jej 42-letnia córka osiedliła się i założyła rodzinę. Ale Teresa, bezdzietna i pozbawiona stałego partnera, nie zamierza rezygnować z niezależności.

Celia Rico Clavellino

Celia Rico Clavellino urodziła się w Sewilli (1982) i mieszka w Barcelonie. Ukończyła komunikację audiowizualną, teorię literatury i literatury porównawczej oraz DAS w dziedzinie filmoznawstwa. Jako scenarzystka i reżyserka zadebiutowała w wielokrotnie nagradzanym filmie krótkometrażowym Luisa is not home. Był to jedyny hiszpański film na Biennale di Venezia 2012, który był także prezentowany na ponad stu festiwalach. Brała również udział w Short Film Corner w Cannes, zdobył nagrodę Gaudiego za najlepszy film krótkometrażowy (Catalonia Film Awards). Celia pracowała jako pierwszy asystent reżysera i dyrektor drugiej jednostki najnowszego filmu Claudii Llosy Aloft (Berlin Film Festival, 2014) i przez ponad dekadę pracowała w wielu firmach filmowych, takich jak Arcadia Motion Pictures (Blancanieves, Blackthorn) lub Oberon Cinematográfica (The Milk of Sorrow, Dictado). Viaje al cuarto de una madre (Podróż do pokoju matki) to jej pierwszy film fabularny, którego premiera odbyła się w 2018 roku na festiwalu filmowym w San Sebastian (nowi reżyserzy), gdzie zdobyła nagrodę Young Jury Award, specjalne wyróżnienie jury oraz Nagrodę Fedeora Critic's (Federacja krytyków filmowych Europy i regionu Morza Śródziemnego). Film, którego scenariusz został wybrany w Script Station Lab na Berlinale Talents w 2015 roku, był prezentowany w regularnej dystrybucji w Hiszpanii, Francji, Stanach Zjednoczonych i Argentynie. Celia opublikowała książkę z obrazkami Celia is bored (Penguin Random House – Boolino Award, 2017) i pracuje jako scenarzystka animowanego serialu dla dzieci Mironins, opartego na twórczości Joan Miró, który będzie współreżyserować w latach 2020–2021.


The Bear Peak– reż./scen. Filip Filković (Chorwacja), współscen. Dora Šustić

Dwóch braci zagubionych w górach będzie musiało nauczyć się ufać sobie nawzajem, aby przeżyć. Im wyżej w górę, tym bardziej zdradliwa jest ich ścieżka.

Filip Filkovic

Filip Filković jest reżyserem filmów dokumentalnych i fabularnych, reklam i teledysków muzycznych realizowanych na zamówienie największych artystów chorwackiej rozrywki i najpopularniejszych marek. Jego pierwszy film krótkometrażowy Ostatnia studnia to koprodukcja Chorwacji i Francji, która została pokazana na ponad 80 festiwalach filmowych i nagrodzona 23 nagrodami.  

Dora Sustic

Dora Šustić – współscenarzystka. Urodziła się w 1991 roku w Rijece w Chorwacji. Uzyskała tytuł licencjata nauk politycznych na uniwersytecie w Lublanie i magistra scenopisarstwa na FAMU w Pradze. Wyreżyserowała cztery filmy krótkometrażowe, które były prezentowane i nagradzane na arenie międzynarodowej. Obecnie pracuje nad filmami fabularnymi i scenariuszami telewizyjnymi. Absolwentka Talents Sarajewo, CINEKID Script Lab, Eastweek Scriptwriting Workshop for New Talents, Innsbruck Film Campus itp. Poza filmami pisze prozę i poezję publikowaną w języku chorwackim i angielskim. Mieszka w Zagrzebiu.


Swimming Pool – reż./scen. Filip Malinowski (Austria/Polska)

Julia (30), która na co dzień pracuje jako ratowniczka na basenie, traci ojca i chłopaka. Próbując przezwyciężyć ból, dołącza do klubu strzeleckiego, w którym popełnia akty przemocy. To oddziela ją od przyjaciół, ale wymaga od niej odwagi, by w końcu poszła własną drogą.

Filip Malinowski

Filip Antoni Malinowski – reżyser i scenarzysta, urodzony w Poznaniu, w 1989 wyemigrował do Austrii. W roku 2004 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i równoległe studia Filmoznawstwa na Uniwersytecie Wiedeńskim. Otrzymał nagrodę za sztuki wizualne na Akademii Sztuk Pięknych. Członek założyciel Soleil Film i producent wielu filmów dokumentalnych. Posiada obywatelstwo polskie i austriackie. Mieszka i pracuje w Wiedniu i Berlinie.


Orunia 4ever – reż./scen. Elżbieta Benkowska (Polska)

W upadającej komunistycznej Polsce dwaj młodzi chłopcy założyli pierwszą polską niezależną telewizję, która integruje lokalną społeczność, ale ostatecznie psuje ich przyjaźń.

Elżbieta Benkowska

Elżbieta Benkowska – urodzona w Roku Smoka, jest dumną mieszkanką Orunii, córką stoczniowca i księgowej, siostrą matematyka, wnuczką trzech Kaszubów i obywatelką Wolnego Miasta Gdańska, która postanowiła zostać reżyserką filmową. Ukończyła Gdyńską Szkołę Filmową i Szkołę Wajdy. Pisze rozprawę doktorską na Uniwersytecie Gdańskim na temat folkloru polskich i serbskich fanów piłki nożnej. Za swój krótkometrażowy film dyplomowy Olena otrzymała szereg nagród, w tym nominację do Palme d'Or w kategorii filmów krótkometrażowych na 66. Festiwalu Filmowym w Cannes. Następnie wyreżyserowała pierwszą część tryptyku filmowego The New World wyprodukowanego przez Akson Studio. Obecnie pracuje nad scenariuszem do swojego pełnometrażowego debiutu Orunia 4ever, za który już otrzymała nagrodę specjalną w konkursie The ScriptPro 2019.


Pokój z widokiem na morze / Room with a sea view – reż. Mateusz Bednarkiewicz (Polska) scen. Yuliya Yukhymets, Kasperaszek Filip (Poland).

Liza to młoda dziewczyna z Ukrainy, która boi się niezależności. Wpada w dziwną relację z matką chłopca, którego przypadkowo spotkała. Pod nieobecność jego narzeczonej zaczyna żyć życiem innej kobiety.

Mateusz Bednarkiewicz

Mateusz Bednarkiewicz – reżyser, scenarzysta, wykładowca. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii w Akademii Teatralnej, do 2019 roku Prodziekan Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Scenarzysta filmowy, m.in. Warszawa, Reisefieber. Reżyser spektakli na podstawie Buchnera, Czechowa, Conrada i in. Współpracuje m.in. z Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu, Teatrem Dramatycznym w Warszawie i in. Twórca filmów dokumentalnych, m.in. Ignacy i Dom w Lublinie, spektaklu Teatru Telewizyjnego Feinweinblein według Weroniki Murek. Laureat m.in. nagrody indywidualnej za scenariusz filmu Warszawa na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, nominowany do Polskiej Nagrody filmowej Orły w kategorii Najlepszy Scenariusz. Zdobywca nagrody za reżyserię Feinweinblein na festiwalu Teatroteka FEST 2017. W 2019 roku wyreżyserował 30-minutowy film fabularny Munk Studio – Reisefieber. Członek Akademii Polskiej i Europejskiej.

Filip Kasperaszek

Filip Kasperaszek – scenarzysta. Pracuje jako scenarzysta i konsultant ds. scenariuszy. Pracował w USA, Europie, Chinach i Indiach. Uczy pisania scenariuszy w Łódzkiej Szkole Filmowej i Scuoli Holden w Turynie. Wcześniej pracował jako asystent nauczyciela na Columbia University w Nowym Jorku. W 2015 roku stworzył warsztaty pisania scenariuszy, które pomagają początkującym pisarzom do dziś. Inicjatywa jest finansowana przez PISF i Mazowiecki Fundusz Filmowy. Jest także jednym z założycieli i konsultantów Atelier Scenariuszowe – corocznych warsztatów rozwojowych przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i kilku innych ważnych polskich instytucji filmowych. Filip pracował nad rozwojem ponad 60 filmów. Współpracuje z instytucjami takimi, jak Mazowiecki Fundusz Filmowy, Flanders Audiovisual Fund, TorinoFilmLab i Cine Qua Non Lab jako konsultant ds. Scenariuszy i decydent. Jako scenarzysta koncentruje się obecnie na rynku europejskim, opracowując seriale telewizyjne na podstawie swoich pomysłów. Pisze także dla renomowanych polskich reżyserów, a jednocześnie rozwija swoje pasje.

Yuliya Yukhymets – scenarzystka. Studiuje scenariopisarstwo na PWSFTviT w Łodzi. Otrzymała stypendia od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Ukraińskiej Państwowej Agencji Filmowej. Julia napisała około 15 scenariuszy filmów krótkometrażowych i współpracowała z reżyserami z Łodzi, Katowic, Gdyni i Tel Aviv Film School. Jej scenariusze zdobyły dwa stypendia Studia Munka.


Let It Be/Tak ma być  reż./scen. Łukasz Grzegorzek (Polska)

Joanna (45) to wspaniała mama, żona i znakomity nauczyciel, ale prowadzi podwójne życie. Pewnego dnia otrzymuje anonimową notatkę, w której szantażysta prosi ją, by wyznała swoje grzechy przed całą szkołą.

Łukasz Grzegorzek

Łukasz Grzegorzek jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Był tenisistą. Jest pisarzem i reżyserem. Jego pierwsza fabularna fabuła – Kamper – miała światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach w 2016 roku, była w Konkursie Głównym 41. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i zdobył nagrodę Discovery Award za najlepszy debiut fabularny na Raindance IFF 2016. Jego drugi film – Córka trenera to tytuł otwierający MFF Nowe Horyzonty w 2018 roku, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu młodzieżowego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cottbus 2019. Film wszedł do polskich kin w marcu 2019 roku. Wyreżyserował także wiele reklam i wideoklipów. W swojej pracy stara się być świadomy i uczciwy.


EKRAN+ to 22-dniowy międzynarodowy projekt skierowany przede wszystkim do reżyserów i scenarzystów-reżyserów. Pozwala uczestnikom na znalezienie i dopracowanie właściwego tonu oraz wizualnego języka swojego przyszłego filmu. Celem programu jest rozwój scenariuszy/treatmentów uczestników oraz realizacja dwóch scen z każdego scenariusza/treatmentu. Każdy z uczestniczących projektów jest reprezentowany przez Zespół Kreatywny składający się z reżysera (albo scenarzysty-reżysera), scenarzysty (albo współscenarzysty), autora zdjęć i producenta.

Udział w programie jest bezpłatny.

www.ekranplus.eu


Galeria