Autorzy Pojednania odebrali Trzecią Nagrodę w wysokości 8 000 zł, ufundowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, ex aequo z Jakubem Kapralem, twórcą scenariusza pod tytułem Miłka.
Trafiłem na kurs Script po tym, jak ukończyłem w Szkole Wajdy inny kurs, Studio Prób. Wiele mnie on nauczył, dlatego poszedłem za ciosem i postanowiłem dalej pracować nad Pojednaniem właśnie na Scripcie – mówi dzisiaj Filip Dzierżawski i dodaje – Pozwoliło mi to skonfrontować się z tekstem. Mogłem dostrzec jak widzą mój scenariusz zarówno osoby mniej doświadczone, czyli pozostali uczestnicy kursu, jak i profesjonalni filmowcy. Dzięki tej otwartej dyskusji i twórczym pomysłom byłem w stanie ruszyć intensywnie z kolejnymi wersjami scenariusza. A pomysłów miałem naprawdę kilka. To, co dzisiaj jest uważane za finalną wersję pojawiło się dopiero pod koniec zajęć. Ale gdyby nie ten cały proces, pomysł na Pojednanie mógł się równie dobrze nigdy nie pojawić.
Nagroda dla Pojednania coraz bardziej przybliża jego twórców do zmaterializowania się projektu na planie, a w konsekwencji również na dużym ekranie. Tym bardziej, że w listopadzie minionego roku rzeczony projekt otrzymał, decyzją ówczesnej p.o. Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Izabeli Kiszki-Hoflik, dotację w ramach wniosku Priorytet 3 Filmy Fabularne – sesja 3/2017. Tym samym pełnometrażowy fabularny debiut na stołku reżysera dla Filipa Dzierżawskiego powoli staje się faktem. Póki, co można jeszcze w kinach zobaczyć krótkometrażowy obraz w reżyserii laureata Script Pro pod tytułem Nazywam się Julita z udziałem Aleksandry Koniecznej, Marty Ścisłowicz i m.in. Janusza Chabiora.
Tymczasem w przypadku nagrodzonego niedawno tekstu mamy do czynienia z historią młodej więźniarki Rity, która odsiaduje wyrok za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym. W ramach resocjalizacji bierze udział w programie spotkań z rodzinami ofiar. Kobieta robi to jednak tylko po to, żeby móc wydostać się z więzienia, uciec z niego i spotkać się z mężem oraz synkiem. Przeżycia, których doświadcza podczas jednodniowej przepustki sprawiają, że Rita decyduje się stanąć twarzą w twarz z matką swojej ofiary i poprosić ją o przebaczenie. Pod produkcją filmu podpisuje się dzisiaj Rubber Room Films Dzierżawski, Szymanowicz Sp. j. Do głównych ról planowani są tacy aktorzy, jak Andrzej Chyra, Aleksandra Konieczna czy Jaśmina Polak.
W ramach kursu scenariuszowego Script startującym scenarzystom pomagają w Szkole Wajdy uznani filmowcy: Udayan Prasad, Wojciech Marczewski, Leszek Dawid, Sławomir Fabicki, Maciej Marczewski, Agnieszka Smoczyńska oraz prowadzący kurs Denijal Hasanović. To pod ich opieką uczestnicy programu scenariuszowego Script przez rok mają okazję i możliwość stworzyć swój średnio- lub pełnometrażowy scenariusz.
Program skierowany jest do studentów, absolwentów szkół filmowych, artystycznych, tych, którzy ukończyli kursy filmowe. Ale nie tylko. Script nie zamyka się przed twórcami kina amatorskiego, offowego, dziennikarzami czy wszystkimi piszącymi, którzy mają pomysł na filmową historię.
Aktualnie trwa nabór na rok 2018/2019
fot. główna Filip Radwański