Rekrutacja
27 lutego o godz. 20.00 w Kinie Muranów odbędzie się jedyny pokaz filmu Adama Sikory Powrót Giganta, obraz powstał w ramach prowadzonych przez Sikorę warsztatów na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Projekcji filmu będzie towarzyszyła wystawa fotografii oraz przetworzonych fotograficznie rysunków pt.: N I G R E D O

Początkowo Nigredo, inaczej Blakness, oznaczało rozkład oraz dekompozycję materii. Funkcjonowało w opisie przebiegu procesu alchemicznego, było jego wstępnym etapem rozpoczynającym proces uzyskiwania kamienia filozoficznego. Po wielu stuleciach do mechanizmów tego procesu oraz do nomenklatury jego opisu powrócił Carl Gustaw Jung. Zastosował pojęcie Nigredo do wyrażenia najgłębszego stadium depresji. Ten moment zanurzenia w mroku psychicznego cierpienia i rozkładu energii libido był niezbędnym warunkiem do ponownego scalenia zdeintegrowanej osobowości. (...)

Wystawa Nigredo jest próbą wizualnej interpretacji tego pojęcia, odwołuje się również do rozbudowanej warstwy symbolicznej, ilustrującej charakter i przebieg tego procesu. (...) Film ten również stanowi próbę opisu procesu Nigredo, przedstawia bohatera, który dotknięty rozpaczą, depresją, melancholią doznaje procesu powolnego rozpadu. W warstwie narracyjnej filmu jest to tylko jedno z wielu podejmowanych zagadnień. Wystawa Nigredo stanowi zatem rodzaj przypisu do filmu, jest obrazową grą z wieloznacznością tego pojęcia.

Opis filmu:
Przez ciemny, złowrogi las wiedzie droga do Giganta – pensjonatu na odludziu. Zatopione w zimowym krajobrazie miejsce kryje puste wnętrza, skrzypiące schody, otwarte okna – wiosna pojawia się tylko na obrazie Sandro Botticellego. Przybywa tu bezimienny mężczyzna, grany przez Sławomira Żukowskiego, mieszka tu także kobieta (Barbara Lubos-Święs).

Czy dwojgu poturbowanym przez życie postaciom uda się porozumieć? Nie będzie to łatwe, gdyż każde z nich – podobnie jak kraina, w której przebywają – skrywa tajemnicę. W uwolnionym z przymusu konstruowania klasycznej narracji Powrocie Giganta zaklęte w obrazy i dźwięki sensy wyłaniają się powoli, odsłaniając pejzaż wewnętrzny bohatera uwięzionego w świecie przeszłości i własnych myśli.

Sylwetka reżysera:
Adam Sikora urodził się w 1960 roku w Mikołowie. W 1988 roku ukończył studia na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi. Bywa operatorem, scenarzystą i reżyserem. Najbardziej znany jest jako autor zdjęć – pracował przy tak głośnych i nagradzanych filmach, jak Młyn i krzyż Lecha Majewskiego czy Cztery noce z Anną i Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Jako reżyser realizuje filmy zarówno dokumentalne (Blusmeni. Ballada o Janku Kyksie Skrzeku, Boże Ciało), jak i fabularne (Ewa, Gigant, Wydalony).  

Galeria