27-letni dziś Karol Pałka ma na swoim koncie dwie krótkie formy filmowe, czyli pokazywany na festiwalach: 56. Karkowskim Festiwalu Filmowym, 32. Warszawskim Festiwalu Filmowym i zakwalifikowanym do konkursy głównego 11. MiradasDoc Przeszły lata, idą zimy oraz dwuminutowa, zrealizowana w Wajda Studio, wspomniana wcześniej Samotność.
Tym razem reżyser, przeciwstawiając niejako bohaterom obrazu Przeszły lata, idą zimy, sięga po niecodzienny portret kobiecy. Bohaterkami filmu Dom są bowiem 65-letnia Danusia i jej 35 letnia córka – Basia. Żyją one odizolowane od świata, mieszkają w domu oddalonym od najbliższej wsi o kilka kilometrów. Utrzymują się z niewielkiej renty i małego gospodarstwa, które razem prowadzą. Egzystują w skrajnie nędznych warunkach, bez dostępu do prądu i bieżącej wody. Obawa przed światem spowodowała, że córka jest nieprzystosowana do życia we współczesnej rzeczywistości. Jedynie dom oraz matka dają jej poczucie bezpieczeństwa.
„Moje pierwsze spotkania z bohaterkami polegały na wzajemnym przyglądaniu się i nieufności. To, co idzie z zewnątrz było dla nich pewnego rodzaju zagrożeniem (…) Chciałbym, aby obiektywna kamera z lekkim strachem, ale też zaciekawieniem, obserwowała ten obcy dla nas świat (…). Początkowo czujemy nieufność, z której rodzi się ciekawość i próba zbliżenia – przedstawiony świat nie jest już straszny i obcy, tylko piękny. Zmienia się również pora roku – z późnej jesieni na wiosnę” – eksplikuje autor.
Reżyser i jednocześnie scenarzysta jest absolwentem programu dokumentalnego Dok Pro, gdzie pod okiem m.in. Jacka Bławuta i Marcela Łozińskiego rozwijał swój dokumentalny debiut. Również w ramach kursu Szkoły Wajdy realizował on kilka dni zdjęciowych z bohaterkami Domu. Potwierdza to zresztą, że Pałka w dokumentalnej twórczości skupia się przede wszystkim na drugim człowieku – jego emocjach, duchowości i problemach, z którymi nie zawsze potrafi sobie poradzić. Tego wszystkiego szuka zwłaszcza u ludzi wykluczonych, wyalienowanych, pozostających na marginesie społecznym.
Film realizowany jest przez Wajda Studio, które razem ze Szkołą Wajdy mają doświadczenie w zakresie realizacji filmów od developmentu po postprodukcję. Wyprodukowaliśmy około 100 filmów dokumentalnych lub krótko- i średniometrażowych fabularnych, a także blisko 300 etiud. Studio jest objęte patronatem Europejskiej Akademii Filmowej. Nasze działania, oprócz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, wspiera Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, współpracujemy z Regionalnymi Funduszami Filmowymi. Na Krakowskim Festiwalu Filmowym Szkoła dwukrotnie otrzymała nagrodę dla Najlepszego Producenta filmów krótkometrażowych i dokumentalnych – w 2008 i 2010 roku. Szkoła ma na swoim koncie nominację do Oscara®, w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny dla filmu Anety Kopacz Joanna, jak również nominację Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego, którą otrzymał obraz Piotra Bernasia pt. Paparazzi. W roku 2017 Komunia Anny Zameckiej uzyskała Europejską Nagrodę Filmową w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny.
Dystrybucją Domu najprawdopodobniej zajmie się uznana w branży firma Gutek Film. Jedenasta edycja Łódzkiego Funduszu Filmowego okazała się rekordowa pod względem liczby projektów ubiegających się o dofinansowanie. Łącznie złożonych zostało 39 wniosków (22 wnioski w kategorii filmów fabularnych, 10 w kategorii dokumentów i 7 w kategorii animacji). Zgłoszone na konkurs projekty oceniane były – jak co roku – pod względem walorów artystycznych, powiązania produkcji z Łodzią i województwem łódzkim (tematycznie lub poprzez miejsce realizacji zdjęć i postprodukcji), potencjału festiwalowego i frekwencyjnego oraz ekonomiczno-finansowego przygotowania produkcji.
Ocena przeprowadzona została przez zespoły ekspertów, w skład których wchodzili w tym roku: Dorota Hawliczek, Anna Jadowska, i Michał Oleszczyk – filmy fabularne; Mirosław Dembiński i Paweł Łoziński – filmy dokumentalne; Justyna Rucińska i Wojciech Wawszczyk – filmy animowane.
W oparciu o opinie ekspertów i rekomendację Komisji ds. Łódzkiego Funduszu Filmowego, EC1 Łódź – Miasto Kultury przyznaje dofinansowanie wymienionym niżej filmom w podanych wysokościach. Ostateczna kwota wkładu koprodukcyjnego będzie wynikiem negocjacji umowy z producentem oraz posiadanych środków przez instytucję.
Filmy fabularne:
Filmy dokumentalne:
Filmy animowane: