Rekrutacja
Dzisiaj startuje 11. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Netia Off Camera, w którego konkursie głównym znalazły się dwa głośne rodzime tytuły: Cicha Noc Piotra Domalewskiego i Wieża. Jasny Dzień Jagody Szelc.

W tegorocznym Konkursie Polskich Filmów Fabularnych jest też Zgoda Macieja Sobieszczańskiego. Od kilku lat Off Camera to również rozstrzygnięcie współorganizowanego przez Szkołę Wajdy konkursu scenariuszowego Script Pro! 

Obok Cichej nocy Domalewskiego (m.in. gdyńskie  Złote Lwy oraz Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2018) i Wieży. Jasny dzień Szelc (nagroda za debiut na festiwalu w Gdyni) w Konkursie Głównym znalazły się także takie filmy, jak rumuńsko-kanadyjsko-szwedzko-niemiecka Lemonade Ioana Iricaru, kanadyjsko-amerykański Love after love Russella Harbaugha, izraelska Montana Limora Shmili, peruwiańsko-niemiecko-norweski Retablo Alvaro Delgado Aparicio, francuski Revenge Coralie Fargeat, palestyński The Reports on Sarah and Salem Muayada Alayana, kosowsko-holenderski Unwanted Edona Rizvanolli, niemiecko-norwesko-szwedzki What will people say Iram Haq.

W sumie dziesięć produkcji będących pierwszym lub drugim filmem ich autorów stanie w szranki o Krakowską Nagrodę Filmową – 100 000$. Konkurs Główny Wytyczanie drogi jest częścią projektu Obraz świata / Świat w obrazach realizowanego podczas tegorocznej edycji festiwalu.

Fot. Robert Jaworski Studio Munka-SFP / Materiały prasowe, kadr z filmu Cicha Noc.
 
O tym, do kogo trafi powyższa kwota, zdecyduje jury pod przewodnictwem niedawnej zdobywczyni Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie za film Twarz Małgorzaty Szumowskiej. Pozostała dwójka członków jury to znane szerokiej publiczności gwiazdy kina, jak Gina Gershon (Showgirls, Bez twarzy) oraz Thomas Kretschmann (Pianista, King Kong, Upadek).

Nie mniej ciekawie zapowiada się również Konkurs Polskich Filmów Fabularnych, którego głównym trofeum jest Nagroda Kulczyk Foundation w wysokości 300 000 PLN. O wymienioną sumę zmierzy się dziesięć tytułów na czele z Atakiem paniki – brawurowym debiutem Pawła Maślony, współscenarzysty Demona w reżyserii Marcina Wrony i absolwenta realizowanego przez Szkołę Wajdy międzynarodowego kursu Ekran+ oraz finalisty konkursu scenariuszowego Script Pro w roku 2014.

W finale konkursu Script Pro pojawił się kilka lat temu także scenariusz filmu Zgoda w reżyserii Macieja Sobieszczańskiego – Kierownika Programu Fabularnego Studio Prób, jak i Z-cy Dyrektora Programowego Szkoły Wajdy, laureata nagrody za reżyserię na festiwalu w Montrealu. W konkursie polskim jest również Człowiek z magicznym pudełkiem Bodo Koxa, który to projekt reżyser Dziewczyny z szafy rozwijał również podczas kursu Ekran+.

Kolejny film to najnowsza realizacja Anny Jadowskiej pt. Dzikie róże wyprodukowana podobnie jak film Koxa między innymi przez Romana Jarosza, ubiegłorocznego finalistę Script Pro oraz absolwenta kursu scenariuszowego Script w Wajda School.

fot. Grzegorz Spała, kadr z filmu Zgoda 

Ponadto w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych, którego skład jury tworzą: Lucy Bevan – reżyserka castingu, Dree Hemingway – aktorka, prawnuczka Hemingwaya oraz Geoff Andrew – pisarz, znalazły się obrazy: Serce miłości Łukasza Rondudy – absolwenta kursu fabularnego Studio Prób, Czuwaj Roberta Glińskiego, Pomiędzy słowami Urszuli Antoniak, Gotowi na wszystko. Exterminator Michała Rogalskiego – absolwenta kursu fabularnego Studio Prób, Ptaki śpiewają w Kigali Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze oraz Twarz Małgorzaty Szumowskiej.

Tymczasem, zanim 6 maja zostaną ogłoszeni zwycięzcy obu konkursów, a sam festiwal podczas uroczystej gali oficjalnie zakończy jedenastą edycję, we wtorek 2 maja ogłoszeni zostaną laureaci konkursu scenariuszowego Script Pro. Ten spadkobierca słynnego Hartley-Merrill, dziś organizowany przez Szkołę Wajdy i Fundację Off Camera, to najważniejszy polski konkurs dla początkujących scenarzystów. Daje on szansę autorom na rozwój, a dla producentów jest cenną informacją, że na wyselekcjonowane, finałowe teksty warto zwrócić uwagę.

Integralną część Script Pro stanowi rozwijanie finałowych tekstów i dalsza praca nad nimi w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów. Na zwycięzców tradycyjnie czekają nagrody finansowe:

  • Nagroda Główna PISF w wysokości 20 000 PLN,
  • druga i trzecia nagroda PISF o wartości odpowiednio 12 000 i 8000 PLN
  • oraz nagrody specjalne: Canal+ w wysokości 15 000 PLN i
  • Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w wysokości 10 000 PLN.

W tym roku jury w składzie: Małgorzata Jurczak, Michał Komar, Maciej Sobieszczański, Małgorzata Szczepkowska-Kalemba oraz Anna Waśniewska-Gill wskaże najlepsze scenariusze, spośród dziesięciu wcześniej zakwalifikowanych do finałowej dziesiątki tekstów:

  • B-Boy. Historia cetowego, autor: Andrzej Mańkowski
  • Boscy szaleńcy, autorka: Joanna Niczyj
  • Drabina Jakubowa, autorzy: Tomasz Jurkiewicz, Piotr Janusz
  • Jesienna dziewczyna, autorki: Patrycja Nowak, Katarzyna Klimkiewicz
  • Miłka, autor: Kuba Kapral
  • Osiedle polskich skrzydeł, autorzy: Michał Wnuk, Kaja Krawczyk-Wnuk
  • Pojednanie, autorzy: Filip Dzierżawski, Piotr Borkowski
  • Sam na linie, autor: Przemysław Jurek
  • Sonata, autor: Bartosz Blaschke 
  • Włast, autorka: Marta Konarzewska

 

Galę Script Pro uświetni premiera ekranizacji bestsellera pióra Delphine de Vigan, filmu pod tytułem Prawdziwa historia z Emmanuelle Seigner oraz Evą Green w rolach głównych i reżyserii zdobywcy Oscara®, bezdyskusyjnej legendy światowego kina, autora m.in. takich filmowych szlagierów, jak Wstręt, Dziecko Rosemary, Chinatown czy Pianisty, oczywiście Romana Polańskiego.

Reżyser słynnego Noża w wodzie osobiście odwiedzi Kraków, będąc jednym z głównych gości festiwalu. Rozpoczynającej się właśnie imprezie towarzyszy także już piąta edycja konwentu Canal+Serial Con (1–3 maja). Najstarsze polskie wydarzenie poświęcone wyłącznie serialom łączy fanów z perspektywą akademicką i branżową. Wielbiciele seriali będą mogli wziąć udział w prelekcjach, dyskusjach panelowych, wykładach, a także warsztatach. Poprowadzą je zarówno aktorzy, jak i scenarzyści, reżyserzy oraz producenci.

Wśród zaproszonych gości znajdują się producentki i scenarzystki, jak chociażby Sarah Dollard, Lisa Gifford, Rochelle Dancel i Katarzyna Śliwińska-Kłosowicz. Nie obejdzie się również bez gwiazd Internetu, takich jak Zwierz popkulturalny, Jakbyniepaczeć czy Mysza Movie. Jednocześnie przeglądy filmowe jedenastej edycji Off Camera wzbogaciły się o pięć nowych sekcji. Kategoria Sport to zdrowie to filmy ukazujące ekstremalne odmiany sportu. Zawód: Artysta jest natomiast poświęcony twórcom muzycznym, filmowym, malarskim i modowym. W Nasto Dramach, według planistów festiwalu, widzowie zderzą się z nastoletnią tożsamością młodych bohaterów. Natomiast Working Class Hero pokaże perspektywę „bohatera klasy pracującej”. Ostatnia z nowych sekcji to Zemsta jest słodka?, która zawiera filmy pokazujące reprezentacje „revenge movies”,  ale tak, aby można odświeżyć i kreatywnie przepisać rozmaite typy filmowych opowieści, począwszy od komedii romantycznej i melodramatu, aż do kina grozy właśnie.

Program, informacje o biletach i karnetach na stronie: www.offcamera.pl

Autorzy: Artur Cichmiński/Marcela Pęciak