„Kiedy zaczynasz pisać scenariusz, dotykasz tylko powierzchni tego, co cię naprawdę interesuje, boli, cieszy. Powstają kolejne drafty i okazuje się, że co innego było ważne, coś, czego początkowo bałeś się dotknąć. Tak, jakbyś zdjął maskę z tej historyjki, od której wyszedłeś” – mówi Tadeuszowi Sobolewskiemu prowadzący kurs Denijal Hasanović.
Przykładem takiego obrotu rzeczy jest prezentowany w Szkole podczas czytania performatywnego scenariusz pt. Lęk pióra Moniki Sobień. Początek tej historii przypominał psychodramę. Bohaterka zaprasza przyjaciół, aby powiedzieć im, że jest umierająca. Finalnie rzecz stała się opowieścią o dwóch siostrach, z których jedna odpowiada sobie na pytanie, kim sama jest? Historia przybrała inną formę, inną dramaturgię, zmieniły się akcenty. Wciąż jednak istotne pozostały postaci.
„Autor ma być odpowiedzialny za postać, tak, jak jest odpowiedzialny za swoich znajomych, kolegów z pracy. To dla nas najważniejsze, nie reguły opowiadania znane od czasów Arystotelesa” – kontynuuje w rozmowie ze znanym krytykiem Hasanović.
To właśnie jest Script! Program skierowany do studentów, absolwentów szkół filmowych, artystycznych, tych, którzy ukończyli kursy filmowe. Ale nie tylko. Kurs nie zamyka się przed twórcami kina amatorskiego, offowego, dziennikarzami czy zwyczajnie wszystkimi piszącymi, którzy mają pomysł na filmową historię.
Według Denijala Hasanovicia są dwie najważniejsze rzeczy przy pisaniu scenariusza fabularnego. Pierwsza to empatia wobec postaci, druga to odpowiedzialność. I z tym credo wymienieni wcześniej twórcy, wykładowcy kursu Script, pomagają uczestnikom napisać filmową historię, a potem też zaprezentować ją potencjalnym producentom. Wcześniej, w trakcie zajęć beneficjenci programu poznają i rozwijają swoją wiedzę w kwestii pracy z aktorem, dramaturgii, montażu, dźwięku, obrazu czy analizy filmu.
Nabór na kurs Script kończy się 31 października, ale wciąż jeszcze trwają konsultacje dla osób zainteresowanych wzięciem w nim udziału. Warto też podkreślić, że same konsultacje nie dotyczą szczegółów dramaturgicznych projektu, a jedynie możliwości jego rozwoju podczas realizowania Programu. Spotkania z kandydatami zaplanowano na kolejne środy października, w godzinach 15:00–17:00.
Dzięki scenariuszom powstałym podczas Scriptu zrealizowano już takie filmy jak m.in.: Hycel pióra Darii Woszek (zdobywca nagrody dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Festiwalu Filmowym w Gdyni 2016, oraz Best Short Film Grand Prize na 20th Rhode Island Film Festival, USA); Spitsbergen według scenariusza Moniki Sirojc, Jerry na podstawie scenariusza Grzegorza Bogdała. Film Relax Agnieszki Elbanowskiej jest w fazie realizacji.
Pomysły rozwijane w programie są ponadto dostrzegane i wyróżniane w tak prestiżowym konkursie scenariuszowym jak Script Pro. W roku 2014 drugie miejsce zajęła w nim Matka Beaty Waszkiewicz. Z kolei finalistami Script Pro 2017 zostali autorzy: Monika Sobień za Lęk oraz Roman Jarosz za Syrenkę.
Tymczasem producenci filmowi mogą nie tylko przeczytać, ale i usłyszeć tekst opracowywany wcześniej w ramach kursu podczas publicznego czytania performatywnego z udziałem aktorów. Biorą w nich udział znakomici polscy aktorzy, jak chociażby Magdalena Cielecka, Bartłomiej Topa, Marta Nieradkiewicz, Kamilla Baar czy Łukasz Garlicki.
Szkoła Wajdy zaprasza!
Więcej na: www.wajdaschool.pl
Nabór trwa do 31 października