Rekrutacja
Pełnometrażowy dokument ukraińskiej reżyserki Aliny Maksimenko – absolwentki Szkoły Wajdy - jako jedyny polski tytuł znalazł się w elitarnym gronie 12 filmów dokumentalnych, z których członkowie Akademii wybiorą 5 nominowanych do Europejskich Nagród Filmowych – najważniejszego wyróżnienia dla europejskich twórców.

„W zawieszeniu” światową premierę miał na festiwalu Visions du Réel. Premiera krajowa odbyła się w Konkursie Polskim i Konkursie Debiutów na warszawskim festiwalu Millennium Docs Against Gravity, który nominował go do Doc Alliance Award 2024. Zdobył tegoroczne Złote Grono na Lubuskie Lato Filmowe w Łagowie w Konkursie Filmów Dokumentalnych za "ukazanie grozy wojny poprzez osobisty dramat rodziny".

   

„Osią filmu są moje video notatki z pierwszych dni wojny, udokumentowane w formie swego rodzaju pamiętnika, w którym starałam się zapisywać własne przemyślenia i emocje. Zrozumieć, co naprawdę się dzieje, czym jest ta wojna, którą ja i otaczający mnie ludzie znaliśmy dotychczas jedynie z książek, filmów i opowiadań, a która nagle stała się naszą straszliwą rzeczywistością”- mówi reżyserka.

Opis filmu

Inwazja Rosji na Ukrainę zastaje Alinę w Irpieniu pod Kijowem. Jest sama, z nogą w gipsie po niedawnej operacji. Zbombardowane i odcięte od świata miasto staje się pułapką, z której udaje jej się wydostać z jedną z ostatnich grup ewakuacyjnych. Dociera do chaty w pobliskiej wiosce, w której utknęli jej rodzice. Przez pierwsze tygodnie starają się żyć normalnie. Mama prowadzi zajęcia online, Tata opiekuje się swoimi kotami i zwierzętami z okolicy, Alina filmuje bieżące wydarzenia. Jednak front jest coraz bliżej i trzeba podjąć dramatycznie trudną decyzję – zostać czy uciekać?

Tak pisał o nim Mark Adams w Business Doc Europe po szwajcarskich pokazach festiwalowych:
 
“W ZAWIESZENIU to intymne i wnikliwe spojrzenie na wojnę na Ukrainie widzianą z punktu widzenia bardzo konkretnej rodziny, przedstawione w bardzo osobistej formie. Tak, czasami nad głowami przelatują samoloty i słychać odgłosy artylerii, ale przedstawiona tutaj historia pokazuje, jak rodzina robi wszystko, co w jej mocy, aby poradzić sobie ze strachem, frustracją i bezpośrednim zagrożeniem inwazją. Często kręcony w zbliżeniach, które pomagają podkreślić intymność ich sytuacji, pozwala przyjrzeć się, jak pierwsze kilka tygodni wojny wpłynęło na zwyczajną rodzinę
z dala od linii frontu, ale dla której walka o przetrwanie wciąż jest intensywna i wymagająca”.

“Kończy się brakiem rewelacji na temat tego, co stało się z całą trójką, co – biorąc pod uwagę, że straszny konflikt w Ukrainie wciąż trwa – wydaje się raczej stosowne. Silne poczucie domu i zdecydowana wola przetrwania delikatnie porusza. […] Na tle innych filmów z Ukrainy, które koncentrują się na bitwach na froncie, W ZAWIESZENIU to mile widziane i poruszające spojrzenie na życie zwykłej rodziny na początku konfliktu”.


Alina Maksimenko
to ukraińska artystka urodzona w Kijowie. Malarka, reżyserka filmowa, autorka zdjęć.

Studiowała w T.G. Szkole Artystycznej Szewczenki, ukończyła studia artystyczne w Kijowie (Szkoła M. Boychuka), reżyserię filmów dokumentalnych w klasie Siergieja Bukowskiego Instytutu Radiofonii i Prasy oraz kurs dokumentalny DOK PRO 
w Szkole Wajdy. Jej pierwszy film krótkometrażowy Ptitsa (2022) - rozwijany w Szkole Wajdy i zrealizowany przez Wajda Studio - został nagrodzony na Festiwalu It’s All True! IDFF w Brazylii (nagroda za najlepszy film krótkometrażowy), otrzymał nagrodę Andrieja Matrosowa na Docudays UA oraz nagrodę za najlepszą reżyserię na Astra Film Festival w Rumunii. Film był też zgłoszony do konkursu Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii Krótki Film Dokumentalny.

----------------------------------------

W ZAWIESZENIU / IN LIMBO
71 min / Polska / 2024 / dokument


Reżyseria, scenariusz, zdjęcia - Alina Maksimenko
Występują: Alina Maksimenko, Tetiana Maksimenko, Anatolii Maksimenko
Produkcja - Wajda Studio
Montaż - Feliks Mirosław Mamczur
Dźwięk – Sergiy Chegodayev, Joanna Napieralska
Muzyka – Vladimir Tarasov
Producent - Filip Marczewski
Producent wykonawczy - Katarzyna Madaj-Kozłowska
Kierownicy produkcji - Michał Nowak, Eliza Worlledge
Współfinansowanie - Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Partnerzy medialni - KINO, FILMWEB