Rekrutacja
Wręczenie nagród odbyło się w środę 30 kwietnia podczas uroczystej gali w ramach Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA w Krakowie. W tegorocznej edycji w puli nagród było do wzięcia aż 75 tys. zł. A oto scenariusze, które wygrały.

KATEGORIA FILM


I Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich -  20 000 zł

„Tam, gdzie nas nie ma” – autorka Magda Kupryjanowicz
Za zniuansowane i przejmujące ukazanie historii zakazanej miłości sławnego pisarza - Jarosława Iwaszkiewicza
i młodego robotnika budowlanego oraz umiejętne przedstawienie realiów PRL-u. A także stworzenie wielowymiarowych, pełnokrwistych postaci, które przechodzą wiarygodne i poruszające przemiany.

II Nagroda Główna Stowarzyszenia Autorów ZAiKS - 15 000 zł

„Być tu oto” – autorka Magdalena Kućka

Za nakreślenie skomplikowanego, wielopoziomowego portretu relacji matka-córka w konwencji kina drogi. Nie tylko przekonującego psychologicznie, ale sprawnie połączonego z dobrze poprowadzoną opowieścią o seksualnej inicjacji i dojrzewaniu do szczerości.

W tym roku Jury zdecydowało się przyznać dwie równorzędne trzecie nagrody:

III Nagroda ex aequo Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – po 10 000 zł

„Mój orgazm” –  autorzy Agnieszka Purc, Jan Purc
Za świeże spojrzenie na komedię romantyczną, która z czułością i wyważonym dystansem ukazuje zarówno małomiasteczkowe realia, jak i warszawskie życie. Za uniwersalną i pełną humoru opowieść o kobiecej emancypacji, seksualności i odwadze bycia sobą mimo społecznych i rodzinnych oczekiwań.

„Hańba” – autorka Aleksandra Parnowska-Ramsey

Za sprawnie skonstruowany feministyczny thriller. Pokazujący silne kobiece bohaterki, które w świecie XIX-wiecznej Polski zdominowanym przez mężczyzn, sztywne konwenanse i hierarchię klasową są zmuszone toczyć bezpardonową walkę o przetrwanie. Aż do zbrodni.


KATEGORIA FILM 15 MINUT


I Nagroda Fundacji Kyoto-Kraków – 15 000 zł

„Raz w tygodniu, w środy” – autor - Ivo Krankowski

Za pokazanie ludzkiej tęsknoty do czegoś pozornie zbędnego, bez czego życie byłoby samotne i ubogie.

 

II Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – 5 000 zł

„Waga idealna” – autor Bartosz Pietryka

Za pokazanie, jak może wyglądać nasze życie, jeżeli damy się uwieść sztucznej inteligencji.

JURORZY I KOMISJE SEKELCYJNE

Konkursowe scenariusze oceniali w tym roku:


W kategorii FILM 

Michał A. Zieliński – scenarzysta, przewodniczący Jury, Katarzyna Klimkiewicz - reżyserka i scenarzystka, Michał Komar - scenarzysta, pisarz, publicysta i krytyk filmowy, wiceprzewodniczący ZAiKS, Krzysztof Kwiatkowski – dziennikarz filmowy, Grzegorz Stępniak - eseista, dramaturg, dyrektor artystyczny festiwalu Mastercard OFF CAMERA.

W kategoria FILM 15 MINUT 

Zbigniew Domagalski – producent, dyrektor WFDiF – przewodniczący Jury, Joanna Krauze – konsultantka scenariuszowa, Filip Marczewski – reżyser, scenarzysta, dyrektor Wajda School & Studio.

W komisjach selekcyjnych zasiadali:

W kategorii FILM - Małgorzata Sobieszczańska, Magdalena Sendecka, Iwona Siekierzyńska, Borys Lankosz, Michał Walczak, w kategorii FILM 15 MINUT - Katarzyna Madaj-Kozłowska, Tomasz Jurkiewicz, Michał Nowak.


W finale konkursu znalazło się 10 scenariuszy filmów pełnometrażowych oraz 5 scenariuszy filmów krótkometrażowych.

Kategoria FILM

„Być tu oto" – Magdalena Kućka
„Córk trzech matek" – Małgorzata Jurczak
„Hańba" – Aleksandra Parnowska-Ramsey
„Jackpot" – Brunon Hawryluk, Adam Uryniak
„Mój orgazm" – Agnieszka Purc, Jan Purc
„Para mieszana" – Przemysław Jurek, Tomasz Titkow
„Tam, gdzie nas nie ma" – Magda Kupryjanowicz
„Więzi" – Agata Trzebuchowska
„Wilcze dzieci" – Agnieszka Dąbrowska, Radosław Dunaszewski
„W upalny letni dzień" – Hai Hung Dinh

Kategoria FILM 15 MINUT

„Konsultacja" – Rafał Łysak
„Nikt nie widział" - Marta Zuzanna Nowak
„Raz w tygodniu, w środy" – Ivo Krankowski
„Room Service" – Artem Rachkelyuk
„Waga idealna" – Bartosz Pietryka

Wszyscy, którym udało się wejść do ścisłego finału, będą mogli skorzystać z bezpłatnych konsultacji scenariuszowych w Szkole Wajdy.

Konkurs scenariuszowy SCRIPT PRO jest najstarszym i najważniejszym polskim konkursem dla scenarzystów będących na początku kariery. Dla autorów jest szansą na rozwój, a dla producentów gwarancją, że wybrane spośród kilkuset zgłoszeń finałowe teksty zasługują na uwagę. Integralnym elementem SCRIPT PRO jest rozwój finałowych tekstów i dalsza praca nad nimi w Szkole Wajdy pod okiem czołowych polskich filmowców, scenarzystów i konsultantów. 

Organizatorzy konkursu: Wajda School, Mastercard OFF CAMERA we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, Stowarzyszeniem Autorów ZAiKS, Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Fundacją Kyoto-Kraków i Polskim Instytutem Sztuki Filmowej.