Premierowo na krakowskim festiwalu pokażemy najnowszą produkcję Wajda Studio - Stymulanty & Empatogeny – krótkometrażowy debiut reżyserski Mateusza Pacewicza – znanego i uznanego scenarzysty.
Scenariusz Mateusza Pacewicza - Stymulanty&Empatogeny - zdobył nagrodę główną Fundacji Kyoto-Kraków w organizowanym przez Szkołę Wajdy i Fundację OFF CAMERA Konkursie Scenariuszowym SCRIPT PRO 2023 w nowej kategorii FILM 15 MINUT dla scenariuszy filmów krótkometrażowych i tym samym możliwość realizacji filmu na jego podstawie przez Wajda Studio we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Film startuje w Konkursie Polskim. Pokazy festiwalowe:
Jesteś tu? Are You There? w reżyserii Xawerego Deskura, który ukończył także nasz kurs scenariuszowy SCRIPT
DJ Edee Dee, czyli Edward Gil-Deskur to kultowa postać krakowskiego świata klubowego. Edward urodził się z jaskrą wrodzoną i wkrótce całkowicie traci wzrok. W zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości pomaga mu sztuczna inteligencja, z którą zaczyna nawiązywać coraz głębszą relację.
Obczyzna / Otherland w reżyserii Piotra Wysockiego
Inguszetia to najmniejszy region Rosji, położony na północnym Kaukazie. To właśnie stamtąd pochodzą trzej bohaterowie filmu, którzy wyemigrowali do Polski w poszukiwaniu lepszego życia. Łączy ich narodowość, różnią ambicje. Próbują się aklimatyzować przy jednoczesnym zachowaniu tradycji z kraju pochodzenia.
Słyszysz mnie? / Do You Hear Me? w reżyserii Magdaleny Sienickiej
Przejmująca opowieść o codzienności osób starszych, które nawet pomimo posiadania rodziny muszą się mierzyć z samotnością.
Siła oporu w reżyserii Elżebiety Benkowskiej ze scenariuszem Tomasza Stochniała.
Polityczny idealizm i nadzieje na lepsze jutro aktorki Olgi wystawione zostają na najcięższą z prób. Autorytarna, wszechwiedząca władza komunistyczna postanawia złamać kobietę, gdy jej ojciec trafia do szpitala i walczy o życie, a mąż przebywa w areszcie. Osadzony w latach 80. film ma społeczno-historyczne zacięcie. Twórcy dbają o szczegóły w scenografii i kostiumach, a w scenariuszu zadają pytania godne kina moralnego niepokoju.
Jestem postacią fikcyjną / I Am the Creation of Fiction Arkadiusza Bartosiaka, który otworzył tegoroczny festiwal
„Osiągnąłem w życiu wszystko, co chciałem” - mówi wybitny polski aktor Andrzej Seweryn, a potem porywa nas w dynamiczną podróż po kolejnych wyzwaniach zawodowych, jakie podejmuje wciąż z młodzieńczą werwą. Kamera staje się towarzyszem jego codziennych zajęć, dzięki czemu z bliska widzimy rodzące się na gorąco emocje i pasję do pracy.
Tylko dzień i noc / Only Day And Night Grzegorza Brzozowskiego
Pandemia, czas twardego lockdownu, gdy kontakt z drugim człowiekiem jest mocno ograniczony. Najpowszechniejszym sposobem komunikacji stają się rozmowy przez internet, co reżyser wykorzystuje, by porozmawiać z osobami tkwiącymi - podobnie jak on - samotnie w mieszkaniach. Czego się boją? Jak sobie radzą?
Końce i początki / Ends and Beginnings Klaudii Fortuniak
Utrzymane w lekkim tonie „Końce i początki” pozwalają widzom zabłądzić po labiryncie ludzkich losów, które splatają się
w najmniej spodziewanych okolicznościach. Ten rok nie był łaskawy dla truskawek. Na początku kwietnia spadł śnieg. Truskawki zaczęły kwitnąć 21. Pierwszy tego roku owoc zjadł ślimak, drugi Adam, trzeci pojawił się równocześnie z setkami innych. Reszta jest historią, której bohaterami nie są Piotr i Paweł, chociaż ich ingerencja w los sprawia, że pierwszy pocałunek Julii ma wyjątkowo słodki smak.
Szalona miłość/ Crazy Love Martyny Peszko
Magda i Michał, aktorzy słynnego Teatru 21, który tworzą osoby z zespołem Downa, zakochują się w sobie. Po entuzjastycznie przyjętych oświadczynach para zaczyna planować ślub, co spotyka się z mieszanymi reakcjami bliskich osób. Opada pierwsza ekscytacja i pojawiają się wątpliwości związane z nadchodzącym usamodzielnieniem się pary.
Rok z życia kraju / A Year In the Life of the Country Tomasza Wolskiego, który startuje także w Konkursie Międzyanrodowym
„Ciemna noc stanu wojennego” – tak nazywany jest okres, jaki nastał w komunistycznej Polsce po 13 grudnia 1981 roku. Ale czasy państwowego terroru, wymierzonego w ruch „Solidarność”, miały też inne oblicza. Korzystając wyłącznie z materiałów archiwalnych, nie tylko dobrze znanych, film zagląda za kulisy tamtych wydarzeń.