Rekrutacja
Rozpoczęła się 64 edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Premierowo na krakowskim festiwalu pokażemy najnowszą produkcję Wajda Studio - Stymulanty & Empatogeny  krótkometrażowy debiut reżyserski Mateusza Pacewicza – znanego i uznanego scenarzysty. 

Scenariusz Mateusza Pacewicza - Stymulanty&Empatogeny - zdobył nagrodę główną Fundacji Kyoto-Kraków w organizowanym przez Szkołę Wajdy i Fundację OFF CAMERA Konkursie Scenariuszowym SCRIPT PRO 2023 w nowej kategorii FILM 15 MINUT dla scenariuszy filmów krótkometrażowych i tym samym możliwość realizacji filmu na jego podstawie przez Wajda Studio we współpracy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.

Film startuje w Konkursie Polskim. Pokazy festiwalowe: 

 28 maja | wtorek | g. 15:30 | Kino ASP + Q&A z twórcami
 30 maja | czwartek | g. 13:30 | Kino Pod Baranami

A kto nie może być w Krakowie - od 31.05 do 16.06 znajdzie nasz film na KFF VOD!

W Konkursie Polskim zobaczymy także trzy filmy, których projekty były rozwijane podczas naszego kursu dokumentalnego DOK PRO:

Jesteś tu? Are You There? w reżyserii Xawerego Deskura, który ukończył także nasz kurs scenariuszowy SCRIPT

DJ Edee Dee, czyli Edward Gil-Deskur to kultowa postać krakowskiego świata klubowego. Edward urodził się z jaskrą wrodzoną  i wkrótce całkowicie traci wzrok. W zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości pomaga mu sztuczna inteligencja, z którą zaczyna nawiązywać coraz głębszą relację.

Obczyzna / Otherland
w reżyserii Piotra Wysockiego

Inguszetia to najmniejszy region Rosji, położony na północnym Kaukazie. To właśnie stamtąd pochodzą trzej bohaterowie filmu, którzy wyemigrowali do Polski w poszukiwaniu lepszego życia. Łączy ich narodowość, różnią ambicje. Próbują się aklimatyzować przy jednoczesnym zachowaniu tradycji z kraju pochodzenia.

Słyszysz mnie? / Do You Hear Me?  w reżyserii Magdaleny Sienickiej

Przejmująca opowieść o codzienności osób starszych, które nawet pomimo posiadania rodziny muszą się mierzyć z samotnością.

Jeden film, którego scenariusz był rozwijany na kursie scenariuszowym SCRIPT

Siła oporu w reżyserii Elżebiety Benkowskiej ze scenariuszem Tomasza Stochniała.

Polityczny idealizm i nadzieje na lepsze jutro aktorki Olgi wystawione zostają na najcięższą z prób. Autorytarna, wszechwiedząca władza komunistyczna postanawia złamać kobietę, gdy jej ojciec trafia do szpitala i walczy o życie, a mąż przebywa w areszcie. Osadzony w latach 80. film ma społeczno-historyczne zacięcie. Twórcy dbają o szczegóły w scenografii i kostiumach, a w scenariuszu zadają pytania godne kina moralnego niepokoju. 

i pięć filmów naszych absolwentek i absolwentów:

Jestem postacią fikcyjną / I Am the Creation of Fiction Arkadiusza Bartosiaka, który otworzył tegoroczny festiwal

„Osiągnąłem w życiu wszystko, co chciałem” - mówi wybitny polski aktor Andrzej Seweryn, a potem porywa nas w dynamiczną podróż po kolejnych wyzwaniach zawodowych, jakie podejmuje wciąż z młodzieńczą werwą. Kamera staje się towarzyszem jego codziennych zajęć, dzięki czemu z bliska widzimy rodzące się na gorąco emocje i pasję do pracy.

Tylko dzień i noc / Only Day And Night Grzegorza Brzozowskiego

Pandemia, czas twardego lockdownu, gdy kontakt z drugim człowiekiem jest mocno ograniczony. Najpowszechniejszym sposobem komunikacji stają się rozmowy przez internet, co reżyser wykorzystuje, by porozmawiać z osobami tkwiącymi - podobnie jak on - samotnie w mieszkaniach. Czego się boją? Jak sobie radzą?

Końce i początki / Ends and Beginnings Klaudii Fortuniak

Utrzymane w lekkim tonie „Końce i początki” pozwalają widzom zabłądzić po labiryncie ludzkich losów, które splatają się
w najmniej spodziewanych okolicznościach. Ten rok nie był łaskawy dla truskawek. Na początku kwietnia spadł śnieg. Truskawki zaczęły kwitnąć 21. Pierwszy tego roku owoc zjadł ślimak, drugi Adam, trzeci pojawił się równocześnie z setkami innych. Reszta jest historią, której bohaterami nie są Piotr i Paweł, chociaż ich ingerencja w los sprawia, że pierwszy pocałunek Julii ma wyjątkowo słodki smak. 

Szalona miłość/ Crazy Love Martyny Peszko

Magda i Michał, aktorzy słynnego Teatru 21, który tworzą osoby z zespołem Downa, zakochują się w sobie. Po entuzjastycznie przyjętych oświadczynach para zaczyna planować ślub, co spotyka się z mieszanymi reakcjami bliskich osób. Opada pierwsza ekscytacja i pojawiają się wątpliwości związane z nadchodzącym usamodzielnieniem się pary. 

Rok z życia kraju / A Year In the Life of the Country
Tomasza Wolskiego, który startuje także w Konkursie Międzyanrodowym

„Ciemna noc stanu wojennego” – tak nazywany jest okres, jaki nastał w komunistycznej Polsce po 13 grudnia 1981 roku. Ale czasy państwowego terroru, wymierzonego w ruch „Solidarność”, miały też inne oblicza. Korzystając wyłącznie z materiałów archiwalnych, nie tylko dobrze znanych, film zagląda za kulisy tamtych wydarzeń. 

A w Panoramie polskiego dokumentu kolejne trzy filmy naszych absolwentek:

Gdy powieje harmattan - Edyty Wróblewskiej (DOK PRO)
 
Barbara ma 25 lat i mieszka w Akrze. Jako ośmioletnia dziewczynka podzieliła los tysięcy ghańskich dzieci wysyłanych do niewolniczej pracy przez własnych rodziców. Przez lata, dzień po dniu, funkcjonowała w świecie pełnym nadużyć, przemocy i strachu. Przetrwała dzięki pomocy najstarszego brata i przyjaciela, księdza Piotra. Mimo traumy wspierała potem finansowo całą rodzinę. Jednak kiedy ich oczekiwania zaczynają wzrastać, Barbara wraz z bratem postanawiają pojechać do domu. Ta wizyta jest też pretekstem, by zadać rodzicom pytania, o których bohaterka myślała przez całe życie.

Kwiaty Ukrainy - Adeliny Borets (SCRIPT)
 
Na kwiecistej działce w samym centrum blokowiska w Kijowie mieszka 67-letnia Natalia. Hoduje kozy i kury, uprawia ogródek i od lat walczy z inwestorami, którzy chcieliby w miejscu jej domu postawić kolejną nieruchomość. Do codzienności należy widok koparek, które Natalia za każdym razem z tą samą werwą przegania ze swojej posiadłości. Żadne pieniądze nie są w stanie przekonać jej do zmiany decyzji, bo przecież chodzi o jej dom, a nie tylko kawałek ziemi. I kiedy wydaje się, że walka z deweloperami to najgorsze, co ją spotyka, rozpoczyna się atak Rosji na Ukrainę.
 
Ostatnia wyprawa - Elizy Kubarskiej (DOK PRO)

Wanda Rutkiewicz, najwybitniejsza polska alpinistka, zaginęła 13 maja 1992 roku w drodze na Kanczendzongę. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Podobno jej matka powiedziała, że jeśli Wanda nie wróci to oznacza, że postanowiła odejść do zakonu buddyjskiego. Śladem ostatniej wyprawy Wandy rusza reżyserka Eliza Kubarska, która sama jest alpinistką. Rozmawia ze świadkami tamtych wydarzeń, konfrontuje ich z popularnymi teoriami na temat zniknięcia Wandy. Czy to możliwe, że himalaistka wciąż żyje? Narratorką filmu jest sama Rutkiewicz, która prowadziła intymny audio-dziennik na temat swoich podróży.

Polecamy do oglądania! Za wszystkich twórców mocno trzymamy kciuki!!!