To okazja do zobaczenia filmów rozwijanych w Szkole Wajdy, produkowanych przez Fundację Szkoła Wajdy i Wajda Studio. Wśród nich pełne i krótkie metraże, fabuły i dokumenty nagradzane na festiwalach w Polsce i na świecie oraz pierwsze filmy docenianych obecnie twórców, takich jak Agnieszka Smoczyńska, Aneta Kopacz, Jaśmina Wójcik czy Grzegorz Szczepaniak.
Wariacja na wiolonczelę solo, reż. Aleksandra Rek, dokument, 37 min.
To dokumentalne love story. Jednak bohaterami nie są kobieta i mężczyzna, tylko światowej sławy wiolonczelista Dominik Połoński i jego instrument. Śledzimy losy wybitnego muzyka, którego lewa ręka została sparaliżowana z powodu choroby. Dominik nie jest w stanie zagrać klasycznego repertuaru, ale z powodzeniem wykonuje muzykę współczesną i eksperymentalną. Koncertuje z największymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Ponieważ typowe love story bazuje na ukazywaniu różnych odcieni i wariantów miłości, twórcy postarali się przyjrzeć, jak ewoluuje uczucie bohatera do wiolonczeli – począwszy od fascynacji, po tęsknotę, troskę, a nawet nienawiść.
Paparazzi, reż. Piotr Bernaś, dokument, 33 min.
Film Piotra Bernasia pokazuje kulisy budzącego emocje i powszechnie krytykowanego zawodu. Paparazzi to pierwszy polski film o tej tematyce. Oglądamy jedne z najważniejszych w Polsce wydarzeń medialnych roku 2010 z punktu widzenia codziennej pracy paparazziego, Przemysława Stoppy – od polowania na Romana Polańskiego po wydarzenia związane z katastrofą smoleńską. Jednak na pierwszym planie rozgrywa się dramatyczna historia człowieka, który codziennie dokonuje kontrowersyjnych wyborów i ponosi ich konsekwencje na gruncie emocjonalnym, osobistym i etycznym. Tytułowy bohater okazuje się równie bezwzględny wobec siebie jak wobec świata, na który poluje.
Superjednostka, reż. Teresa Czepiec, dokument, 20 min.
Superjednostka to ogromny blok mieszkalny zaprojektowany zgodnie z ideą Le Corbusiera jako „maszyna do mieszkania”. Na 15 kondygnacjach budynku może mieszkać nawet 3 tysiące ludzi. Winda zatrzymuje się co trzecie piętro, więc mieszkańcy, żeby dojść do swoich mieszkań, muszą pokonać prawdziwy labirynt korytarzy i schodów. Głównymi bohaterami filmu dokumentalnego są ludzie zamieszkujący wnętrze Superjednostki i przeżywający w niej ważne chwile swojego życia. Tu pulsują ich emocje, rodzą się oczekiwania i spełniają się – lub nie spełniają – ich pragnienia. 762 drzwi do mieszkań i 762 historie. My otwieramy tylko kilka z nich.
Kuracja, reż. Maciej Cuske, dokument, 58 min.
Ciechocinek, najsławniejsze polskie sanatorium, które stało się nawet inspiracją piosenek, gości co roku tysiące ludzi. Kuracjusze oczekują, że w krótkim czasie podreperują swoje zdrowie i poczują się lepiej również duchowo. Bohaterowie filmu poddają się zabiegom zdrowotnym, ale także rozkoszują się spacerami w słońcu, słuchają koncertów, chodzą na tańce. Trzy tygodnie spędzone w jednym miejscu to tak naprawdę niewiele, ale wystarczy, aby zaznać szczęścia.
Trzy dni wolności, reż. Łukasz Borowski, dokument, 28 min.
Po piętnastu latach Piotr opuszcza więzienie. Najprostsze czynności stanowią dla niego prawdziwe wyzwanie. Zagubiony i oszołomiony, a jednocześnie zafascynowany stara się zrozumieć dzisiejszy świat. Nie to okaże się jednak dla niego najtrudniejsze. W ciągu przepustki będzie musiał zmierzyć się ze swoim życiem, ocenić przeszłość i szanse na przyszłość, wybrać to, co dla niego najważniejsze. W jaki sposób wykorzysta trzy dni wolności?
Ślimaki, reż. Grzegorz Szczepaniak, dokument, 30 min.
Francuzi są oburzeni! Co drugi ślimak na ich stole pochodzi z Polski. Przemysł ślimaczany kwitnie, a polscy hodowcy eksportują ślimaki nie tylko do Francji czy Włoch, ale też podbijają Chiny i Japonię. Na fali popularności „złotego” ślimaczanego interesu dwóch przyjaciół, Andrzej i Konrad, postanawiają założyć własną hodowlę i zarobić miliony. W tajniki ślimaczanego świata wprowadza ich ekspert, Grzegorz Skalmowski znany jako „Ślimaczany Król”.
Na platformie vod.tvp.pl dostępne są także takie filmy Wajda Studio, jak: Symfonia Fabryki Ursus Jaśminy Wójcik, Na północ od Kalabrii Marcina Sautera oraz nasze koprodukcje z TVP: Biegacze Łukasza Borowskiego, Arabski sekret Julii Groszek, Kiedy będę ptakiem i Koniec świata Moniki Pawluczuk, Przejście Doroty Lamparskiej i Aria Diva Agnieszki Smoczyńskiej.
Do katalogu filmów na DAFilms.pl w styczniu powróci m.in. Symfonia Fabryki Ursus Jaśminy Wójcik, a w przyszłym tygodniu premierę będą miały trzy niepokazywane dotąd tytuły: Pod niebem Marty Skiby, Blisko ziemi Pauliny Sikory oraz Viva Maria Agnieszki Smoczyńskiej. Swoją premierę na DAFilms.com będzie także miała Joanna Anety Kopacz.
Symfonia Fabryki Ursus, reż. Jaśmina Wójcik, dokument, 60 min.
Fabryka Ursus była jednym z największych zakładów produkcji ciągników w Europie. Przez niemal cały XX wiek stanowiła chlubę polskiego przemysłu. Upadek komunizmu stał się początkiem jej końca. Dziś ursuskie hale świecą pustkami lub popadają w ruinę. Dziesiątki tysięcy biografii pracujących tu ludzi wyrzucono na śmietnik historii. Symfonia Fabryki Ursus jest dokumentem kreacyjnym wprowadzającym do filmu metody sztuki partycypacyjnej i sztuki ze społecznością. To również film łączący sztukę wideo z choreografią i muzyką eksperymentalną. Przede wszystkim jednak jest to głos za upamiętnieniem fabryki Ursus, kultury przemysłowej i robotniczej, walczący o godność ludzi pracy i politykę historyczną uwzględniającą ich biografie.
Pod niebem, reż. Marta Skiba, dokument, 13 min.
Mężczyzna u schyłku życia tęskni za swoją największą pasją – lataniem. Na co dzień chodzi z głową w chmurach i nie chce zejść na ziemię. Twarze dawnych znajomych i wydarzenia z przeszłości bledną, jednak jedno spojrzenie w górę przywraca emocje tamtych chwil do życia. Kiedyś as przestworzy, dziś zostały mu już tylko resztki wspomnień.
Blisko ziemi, reż. Paulina Sikora, dokument, 29 min.
Bohaterami filmu są Małgorzata i Mariusz – mieszkańcy małego miasteczka w południowo-wschodniej Polsce. Film kreśli intymny portret ich współzależnego związku, na stałe naznaczonego przez alkoholizm Mariusza. Relacja ta jest daleka od perfekcji, ale pomimo ciągłych napięć jest w niej dużo troski i subtelnych gestów miłości.
Viva Maria, reż. Agnieszka Smoczyńska, dokument, 17 min.
Dokument poświęcony Marii Fołtyn, wybitnej polskiej śpiewaczce i reżyserce operowej, założycielce Towarzystwa Miłośników Muzyki Moniuszki. To właśnie z miłości do opery, a przede wszystkim Moniuszki, śpiewała niegdyś przed Józefem Stalinem czy Fidelem Castro. Dzisiaj, gdy najlepsze lata kariery scenicznej ma już za sobą, koncentruje się na pracy dydaktycznej, z wielką pasją i niespotykaną energią wychowując swoją następczynię. To także symboliczna historia przekazywania głosu.
Joanna, reż. Aneta Kopacz, dokument, 40 min.
„Lubię dotykać życia. Mam tak odkąd pamiętam. Zatrzymuje mnie tu i teraz.” – pisze Joanna, autorka popularnego bloga Chustka. Joanna smakuje każdą chwilę, pomimo że zdiagnozowano u niej poważną chorobę. Swojemu synkowi obiecała, że zrobi wszystko, aby być z nim jak najdłużej. Nie poddaje się. Dla Jasia prowadzi blog, w którym opisuje ich codzienność – prosto i trafnie. Sam blog staje się dla wielu czytelników inspiracją do uważnego i szczęśliwego życia. Film ukazuje fragmenty z życia Joanny, jej męża Piotra i synka Jasia. Rozgrywany w dyskretnych obserwacjach, nastrojowy, często zabawny. Prosty, zmysłowy, o przyglądaniu się życiu i o miłości. Joanna była nominowana do Oscara w kategorii dokumentu krótkometrażowego w 2015 roku.
Całą dotychczasową kolekcję naszych filmów na DAFilms znajdziecie tutaj. Wśród nich m.in.: Szklane negatywy Jana Borowca, Decrescendo Marty Minorowicz czy Gdzie jest Sonia? Radki Franczak.