Mimo trudności związanych z sytuacją epidemiologiczną i obostrzeń dotyczących pracy w studiu zrealizowaliśmy kolejną edycję jedynego w Polsce kursu dla reżyserów radiowych. W ciągu dwóch lat kurs z sukcesem ukończyło dwudziestu absolwentów, którzy już działają na rynku audialnym. Zrealizowane przez nich słuchowiska są prezentowane na antenie Polskiego Radia i będą dostępne w najbliższym czasie na Ninateka.pl. Wielu z nich ukończyło lub pracuje obecnie nad kolejnymi słuchowiskami, co jest dowodem na to, że istnieje zapotrzebowanie na reżyserów zajmujących się utworami audio. Tegoroczną edycję, otwartego dla publiczności cyklu Spotkania z mistrzem z konieczności musieliśmy zrealizować w formule on-line, ale dzięki temu mogli w nim wziąć udział widzowie z całej Polski. Spotkania z Michałem Żebrowskim i Adamem Ferency gromadziły ponad 100-osobową publiczność.
Kolejnym wydarzeniem była, organizowana we współpracy z firmą Heliograf, pierwsza edycja kursu Akademia Światła dla oświetlaczy, który jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na przedstawicieli technicznych zawodów filmowych. Program kursu opiera się na zajęciach teoretycznych i praktycznych, dlatego z uwagi na sytuację pandemiczną i okresowo zamykane plany filmowe jego realizacja była dla nas nie lada wyzwaniem. Dzięki naszym studentom, wykładowcom i partnerom udało nam się przeprowadzić zajęcia i pierwszych dwunastu absolwentów Akademii Światła otrzymało niezbędną wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne do tego, by rozpocząć pracę na planie. Przygotowujemy się do drugiej edycji kursu. Jeśli nie chcecie przegapić zapisów, już teraz zapraszamy Was do zapisania się do naszego newslettera.
Mimo pandemicznych przeszkód studenci kursów Script i Studio Prób zrealizowali sceny warsztatowe podczas wspólnych warsztatów obu kursów (wiosenne warsztaty zostały przesunięte na późniejszy termin i ostatecznie odbyły się w czerwcu).
Więcej o projektach i zdjęcia z planów scen warsztatowych znajdziecie na naszej stronie: część 1 | część 2 i w albumach na Facebooku: cześć 1 | część 2.
Po intensywnych pracach nad scenami do scenariuszy studentów kursu Script, uczestnicy Studia Prób – bogatsi o nowe doświadczenia – przystąpili do kręcenia scen warsztatowych do swoich projektów, które przez rok rozwijali we współpracy z wykładowcami i innymi uczestnikami kursu. Efekty ich pracy możecie zobaczyć na naszej stronie i w specjalnym albumie na naszym Facebooku oraz w oddzielnych postach.
Ballady i romanse, reż. Julia Bui-Ngoc
Pogranicze, reż. Julia Popławska
Zaległy urlop, reż. Mikołaj Zientalski
Małe końce świata, reż. Klaudia Fortuniak
Na zakończenie roku szkolnego 2019/2020 po raz drugi w ramach CentEast i we współpracy z Warszawskim Festiwalem Filmowym zorganizowaliśmy pitching wybranych projektów naszych studentów kursów Script, Studio Prób, Dok Pro i Development Kreatywny. W tym roku prezentacja odbywała się online.
Więcej o projektach możecie przeczytać tutaj. Reżyserów, producentów i pozostałych przedstawicieli szukających projektów, w które mogliby się zaangażować, zapraszamy do kontaktu w celu udostępniania nagrania z pitchingu.
Pod koniec roku w formule online odbyło się performatywne czytanie scenariusza Brat autorstwa Macieja Sobieszczańskiego i Grzegorza Pudy z udziałem znakomitych aktorów – Agnieszki Grochowskiej, Jakuba Gierszała, Jacka Braciaka, Juliana Świeżawskiego, Jana Dravnela, Małgorzaty Kochan-Dziwisz i Rafała Dziwisza. To wyjątkowe ze względu na okoliczności spotkanie cieszyło się ogromną popularnością, uczestniczyło w nim ponad 100 osób a sama rozmowa o scenariuszu trwała ponad dwie godziny. Więcej o spotkaniu tutaj.
Pod koniec listopada zakończył się program Ekran+.
Ekipy filmowe z Polski, Szwajcarii, Chorwacji, Litwy, Austrii i Hiszpanii pracowały pod okiem ekspertów nad rozwojem swoich projektów poprzez analizę scenariuszy, konsultacje oraz realizację wybranych scen. Więcej o przebiegu programu i zdjęcia ze scen warsztatowych znajdziecie tutaj.
W 2020 roku odbyła się 10. jubileuszowa edycja konkursu scenariuszowego Script Pro, którego organizatorem jest Szkoła Wajdy we wspólpracy z Fundacją OFF Camera, Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i ZAiKS. Wraz z nowym partnerem – Storytel – powołana została nowa nagroda w nowej kategorii konkursowej – Audio, do której można było zgłaszać scenariusze słuchowisk. Do grona partnerów dołączył także Teatr Polskiego Radia, który również ufundował nagrodę w tej kategorii.
Na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym w konkursie polskich filmów dokumentalnych premierowo pokazany został film Jana Borowca „Szklane negatywy” rozwijany na kursie Dok Pro i zrealizowany w Wajda Studio. Film opowiada historię tajemniczego przedwojennego fotografa i bohaterów uwiecznionych na jego szklanych negatywach znalezionych podczas remontu jednej z lubelskich kamienic. Po bardzo pozytywnym przyjęciu przez publiczność krakowskiego festiwalu, film został zaproszony i pokazany m.in. na Solanin Film Festival, Festiwalu w Zwierzyńcu, Lubuskim Festiwalu Filmowym, Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Buffalo w Nowym Jorku, Lubelskim Festiwalu Filmowym, Grand Off, Warsaw Jewish Film Festival, czy prestiżowym festiwalu Docu.Text w Izraelu organizowanym przez National Israeli Library. Film otrzymał m.in. Medal Fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense dla najlepszego filmu o tematyce żydowskiej na 30. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu w Łodzi.
W Krakowie premierowo pokazywana była też koprodukcja Studia Munka-SFP i Wajda Studio pt. Między nami Doroty Proby, rozwijana na kursie Dok Pro. Jednak prawdziwy sukces filmu przypadł na wrzesień, kiedy to Między nami wygrało konkurs polskich filmów dokumentalnych i stał się hitem tegorocznego Millennium Docs Against Gravity.
Film możecie obejrzeć na platformie vod.mdag.pl.
Rok 2020 przyniósł Symfonii Fabryki Ursus – naszej produkcji 2018 roku – nominację do Polskiej Nagrody Filmowej Orły. Film pokazywany był też na licznych festiwalach i przeglądach, m.in. w Museum of Moving Image w Nowym Jorku. W wakacje odbyła się telewizyjna premiera filmu na antenie Ale kino+.
Kolejna koprodukcja Wajda Studio, która w 2020 roku miała swoją premierę, to pełnometrażowy debiut fabularny naszego absolwenta – Michała Szcześniaka – pt. Fisheye. Z 39. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie wrócił z nagrodami za główną rolę kobiecą dla Julii Kijowskiej i za muzykę dla Agaty Kurzyk. Film pokazywany był też m.in. w konkursie festiwalu Nowe Horyzonty. Zaplanowana premiera kinowa została przeniesiona na późniejszy termin. Nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego na Aegean Docs International Film Festival w Grecji otrzymał Arabski sekret Julii Groszek – nasza produkcja z 2017 roku, a Superjednostka Teresy Czepiec z 2014 otrzymała nagrodę na festiwalu Underground w Peru. Oba filmy wciąż podróżują festiwalowo po świecie, ciesząc się uznaniem publiczności i kolejnymi nagrodami. Sukcesy filmów zrealizowanych przez Fundację Szkoła Wajdy Kometa Adama Buki – świetnie przyjęta w Koszalinie na 39. Festiwalu Młodzi i Film i Kameralnym Lecie, otrzymała w tym roku dwie nagrody – wyróżnienie na festiwalu Opolskie Lamy i Bytom Film Festival. Na festiwalach w Polsce i za granicą pokazywane były realizacje z 2019 roku – Pod niebem Marty Skiby (wyróżnienie na festiwalu OKFA) i Jeszcze porozmawiamy Mateusza Buławy (nagroda Grand Prix OKFA 2020 im. Stanisława Pulsa).
Miniony rok to także sukcesy filmów rozwijanych w naszej szkole i absolwentów naszych kursów. Na 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych główną nagrodę w konkursie filmów mikrobudżetowych otrzymał Ostatni Komers Dawida Nickela. Film otrzymał też nagrodę Jury Młodych, wyróżnienie za zdjęcia dla Michała Pukowca i wyróżnienie aktorskie dla Sandry Drzymalskiej. Ostatnia nagroda przyznana była ex aequo za rolę w filmie Każdy ma swoje lato Tomasza Jurkiewicza. Oba filmy rozwijane były na kursie Studio Prób.
W Gdyni nagrody odebrali też nasi absolwenci Piotr Trojan (Studio Prób) – nagroda dla najlepszego aktora za rolę w filmie 25 lat niewinności. Sprawa Tomasza Komendy, Piotr Domalewski (Ekran+) – nagroda za najlepszy scenariusz filmu Jak najdalej stąd, Iwona Siekierzyńska – nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych i Don Kichot – Nagroda Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych za film Amatorzy”. Na Krakowskim Festiwalu Filmowym premierowo pokazywane były rozwijane na kursie Dok Pro: XABo: Ksiądz Boniecki Aleksandry Potoczek (Nagroda im. Macieja Szumowskiego za „szczególną wrażliwość na sprawy społeczne”) i Powiedz mi coś jeszcze Martyny Peszko. W Krakowie pokazywane były też filmy rozwijane na kursie Przedszkole Filmowe: W zgodzie Doroty Bator, Szepty Izabeli Zubryckiej, Dzień babci Ewy Ślusarczyk, Jej obraz Olgi Papacz, Julia nad morzem Mariusza Rusińskiego, Lola Zuzanny Woźniczki, U babci Mileny Mądrej. Na festiwalu Nowe Horyzonty premiery miały rozwijane na Studio Prób Proste rzeczy Grzegorza Zaricznego i Hura, wciąż żyjemy! Agnieszki Polskiej.
Pomimo trudnej sytuacji kinowej w 2020 roku, dwa filmy rozwijane w Szkole: XABo: Ksiądz Boniecki Aleksandry Potoczek (Dok Pro, dystr. Gutek Film) i Jestem REN Piotra Ryczko (Studio Prób, dystr. Holly Pictures) mogliście oglądać w kinach. Miniony rok przyniósł nam też informacje o zakończeniu zdjęć do filmów rozwijanych w Szkole, wśród których znalazły się m.in. tytuły Tak ma być Łukasza Grzegorzka (Ekran+), Piosenki o miłości Tomasza Habowskiego i Synthol Piotra Trojana (Studio Prób).
Nasze filmy od wielu lat możecie oglądać na kanale na YouTubie Wajda School & Studio oraz w serwisach Vod.pl, Ninateka, TVP VOD. Od 2020 roku wybrane filmy wyprodukowane w Wajda Studio i Fundacja Szkoła Wajdy dostępne są także na platformach:
Widzowie z Francji, Belgii, Szwajcarii i Luksemburga mogą oglądać na platformie TENK Trzy dni wolności w reż. Łukasza Borowskiego – naszą produkcję z 2011 roku. Od stycznia 2020 roku na Netfliksie można oglądać Sanctuary Norah McGettigan, z kolei Arabski sekret Julii Groszek dostępny jest na vimeo prime dla widzów w: Australii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. W lipcu w armeńskiej telewizji pokazano Pieśń Pasterza i Mlecznego brata Vahrama Mkhitaryana – oba filmy z 2014 roku. Czekamy co przyniesie nam kolejny rok!